He creat aquest bloc amb la finalitat de mostrar imatges de vehicles que he recopilat al llarg de la vida. VIATJES I CAMIONS.

1 de febr. 2014

PEGASO. (Endesa)





Detalles del Transporte,
 de virolas a la Central hidráulica de  Cornatel
 por un Pegaso 165 HP-Tractor.






Repostando. Detalle del soporte del aire-agua.
Con las pinturas rojo y blanco de las gasolineras.


En la inmensidad del campo, tierras de 
Castilla. Páramo puro.


Detalle del barrillo encima el guardabarros
residuos de frío y nieve.

El Señor Rogelio Cerezales, me aporta datas de este camión, 
propiedad de un transportista de Ponferrada.
En los años 60s, Endesa, tenia abiertos varios
 frentes, con mucho trabajo de transporte en la
comarca de El Bierzo, con varias centrales hidráulicas y térmicas. 
El Pegaso con su pequeña Góndola, no paraba de 
dar viajes a las diferentes centrales. Cabe destacar un 
suceso luctuoso en la central de Cornatel, al desprenderse una
virola, matando a varios trabajadores.



Detalle de el semi,antes de enganchar
en los Talleres V.Luzuriaga, en Lasarte.
Thames Trader asomando la nariz.


Le deberían multar por no llevar faldones
traseros. Corrigiéndolo,en la otra imagen si los lleva.


Esta central de Cornatel, se construye en el Río Sil y la presa,denominada de Peñarrubia, engulle con sus aguas el Valle de Cobas, consecuentemente teniendo que desviar i alzar la linea de Ferrocarril, entre Madrid y La Coruña. Asimismo la carretera nacional.


FORD. (Enher)




El Xatet de Enher.
 A la Gran Muntanya.


 Detall de les muntanyes als anys 50s, sense arbrat.
L'us de la fusta per quasi totes cosa, la llenya pel foc.
Actualment, igual, es cremen.






28 de gen. 2014

ELS CAMIONS DEL CATERING.





Imatges del camions que subministren els menjar als avions.
 Estranyes estructures carrossades i posició de les cabines, que criden l'atenció per la carretera.
Normalment aquestes empreses estan just en el radi dels aeroports, degut de la difícil conducció d'aquest vehicles en les rutes normals.


i com no el que subministra el combustible.


El Renault amb preferència.


El motor al aire lliure.









Interiór de la cabina, amb els comandaments 
per les bandes telescòpiques.




25 de gen. 2014

RECADER EL RAYO. TORELLÓ. (OSONA)





EL RAYO. El recader (ordinari) de Torelló.

Marti Padrisa Pastoret, ajudava el seu Pare amb treballs de transports i encàrrecs amb carro dins el municipi de Torelló.
El despatx i petit magatzem el tenia a la plaçeta d'en Pujol, un dels llocs mes cèntric de la Vila. Habiem descobert les missatgeries d'avui en dia. El local-oficina estaba llogat a Can Torreta, important torneria del poble. El seu casament al 1945 amb Montserrat Vinyeta s'emparenta amb els Vinyetes de TRANSPORTS LA COMARCAL.SA.(VINYETA , QUIROS Y CIA.).
La gent del poble, li portaven per la tarda, els encarrecs que tenia que fer a Barcelona, tanmateix com notes de recollid.
Quan eren embalums grossos,un altre Marti, ajudant amb una carretilla de roda grossa i una pala de fusta intercalada en els dos ferros del final del carreto, per portar-i, mes genero amuntegat, el duie al carrer de Sant Josep, i un dels camions de La Comarcal que tenie un buit de la feina de les fabriques, els carretejar fins a Barcelona a la" Cooperativa de recaderos y transportes de Barcelona SCCL", a les hores instal·lada en un local del Carrer de Mendez Nuñez.
El Marti, ajudant a vegades tenie de fer fins a  tres viatjes al garatge de la Comarcal, del carrer de Sant Josep.
 Mes endavant El Rayo, compra una vella DKW de tres cilindres i dos temps, que substituir en part al carreto.
Amb la petita recaderia, el Marti jefe, estenia al terra de l'agencia un mocador de fargells de quadres marrons,col·loca al centre, mot ben posat, tot lo petit que es tenia que baixar a La Capital, sobres, rellotges per reparar,valisas dels Bancs, peli-cules per revelar i sobretot autoritzacions, per Gestories, metges, Seguretat Social, un cop ven apilat lligava les quatre puntes en una, i ficant el bras per dins quedava a modo de mochila, i la part del nus cap dins. El Marti Cap a la esquena i camina el kilòmetre de pujada, des de el despach a l'estació.
El tren sortia de Torelló, a les 5,40, el Marti pujaba al tercer vago. Alli ja tenia seient resevat. Les esperaben els altres rtecades de mes amunt, com un riu que es va ampliant han d'arribar a la fi.El Carbonell de Ribes de Fresser i Puigcerda, el Casaponsa de Ripoll. La tertulia comensaba per passar les tre hores fins la Capital. A Manlleu se li junta be el Parramon,a Granollers el Carbó, junt amb el de Vic i Centelles. Aquell vago entre el mocadors de farcells i els recaders, anabe ja complet. Arribaben a la estació del Nord i dalla cap a la Agencia de Mendez Nuñez o directament a fer feina. Tan a la Agencia com a la estació, altres ajudants també amb mocadors, es repartien la feina uns cap al Nord altres cap al Sud.
Cas cuiros el del Parramon de Manlleu, no volia transport public i en un pal de telefons, tenia encadenada una Guzzi, el seu medi de transport.




Despres de la DKW, el Senyor Marti compra el 
furgo sobreelevat Ebro de la serie, C. A la
foto el ajudant, el Cardenas que acaba de
 deixar un paquet a la banda esquerra, puja 
al furgo per la mateixa banda. El furgo practi-
cament no es ha aturat. Sota.



A les dotze i mitja  tothom ja estaba a L'agencia amb la feina feta, havien set tres hores intenses. A la una es tancaba la recepció i es havia de tornar al Poble. Ara ve, si el transportista del rossega, en aquest cas LA COMARCAL,se li donaven clares instruccions al ajudant per quan  al arribi a desti, algun Recader feia alguna horeta de tarda, agafan el tren  mes tart. Abans de les vuit del vespre, tot tenia que estar repartit al Poble.



Camió de La Comarcal, arrossegava 
mercaderia del RAYO.

La COOPERATIVA DE RECADEROS Y TRANSPORTISTAS DE BARCELONA SCCL, estaba al carrer de Mendez Nuñez, carrer que comenzaba a la altura de ALTA DE SAN PEDRO, fins al carrer de TRAFALGAR, carrer curt en si. L'Agencia estaba a ma dreta tot mirant el Tibidabo, i tota la vorera des de la Plaça de Sant Pere fina al carrer de Trafalgar, estaba ocupada per camions, amb la porta del darrera baixada, assegut amb les cames penjant sobre la porta de fusta baixada, els xofers dels camions, vigilaven la carrega i esperaban al camàlic, que a mida que entraven embalums a la agencia i es facturaven, ja no es guardaven  a la gabia del recader els carregava a un fins a la culera del camió, on el xofer s'aixecava i els amuntegava a la part de davant.


Un altre de la ruta Barcelona-Ripoll, desviament
a Puigcerda o Sant Joan de les Abadesses.

A la una en punt, portes tencadas i cap al Poble. Dina a Can kiku, o Fonda Europa de Granollers, L'Ametlla, El Toro Verde a LLerona, La Cabaña de La Garriga,el Internacional dels Hostalets, i els mes rapits al Hostal de las Quatre Carreteres a Tona. Descarrega i una ratafia amb olives i anxoves a Can Jaumira, o Can Sala. Dues fabriques d'aquest aperitiu a Torelló.


Casualitats o...

Detall del pom de la porta de l'escaleta del costat del Rayo.
UNA MAQUINA DE TREN.