25 de gen. 2014

RECADER EL RAYO. TORELLÓ. (OSONA)





EL RAYO. El recader (ordinari) de Torelló.

Marti Padrisa Pastoret, ajudava el seu Pare amb treballs de transports i encàrrecs amb carro dins el municipi de Torelló.
El despatx i petit magatzem el tenia a la plaçeta d'en Pujol, un dels llocs mes cèntric de la Vila. Habiem descobert les missatgeries d'avui en dia. El local-oficina estaba llogat a Can Torreta, important torneria del poble. El seu casament al 1945 amb Montserrat Vinyeta s'emparenta amb els Vinyetes de TRANSPORTS LA COMARCAL.SA.(VINYETA , QUIROS Y CIA.).
La gent del poble, li portaven per la tarda, els encarrecs que tenia que fer a Barcelona, tanmateix com notes de recollid.
Quan eren embalums grossos,un altre Marti, ajudant amb una carretilla de roda grossa i una pala de fusta intercalada en els dos ferros del final del carreto, per portar-i, mes genero amuntegat, el duie al carrer de Sant Josep, i un dels camions de La Comarcal que tenie un buit de la feina de les fabriques, els carretejar fins a Barcelona a la" Cooperativa de recaderos y transportes de Barcelona SCCL", a les hores instal·lada en un local del Carrer de Mendez Nuñez.
El Marti, ajudant a vegades tenie de fer fins a  tres viatjes al garatge de la Comarcal, del carrer de Sant Josep.
 Mes endavant El Rayo, compra una vella DKW de tres cilindres i dos temps, que substituir en part al carreto.
Amb la petita recaderia, el Marti jefe, estenia al terra de l'agencia un mocador de fargells de quadres marrons,col·loca al centre, mot ben posat, tot lo petit que es tenia que baixar a La Capital, sobres, rellotges per reparar,valisas dels Bancs, peli-cules per revelar i sobretot autoritzacions, per Gestories, metges, Seguretat Social, un cop ven apilat lligava les quatre puntes en una, i ficant el bras per dins quedava a modo de mochila, i la part del nus cap dins. El Marti Cap a la esquena i camina el kilòmetre de pujada, des de el despach a l'estació.
El tren sortia de Torelló, a les 5,40, el Marti pujaba al tercer vago. Alli ja tenia seient resevat. Les esperaben els altres rtecades de mes amunt, com un riu que es va ampliant han d'arribar a la fi.El Carbonell de Ribes de Fresser i Puigcerda, el Casaponsa de Ripoll. La tertulia comensaba per passar les tre hores fins la Capital. A Manlleu se li junta be el Parramon,a Granollers el Carbó, junt amb el de Vic i Centelles. Aquell vago entre el mocadors de farcells i els recaders, anabe ja complet. Arribaben a la estació del Nord i dalla cap a la Agencia de Mendez Nuñez o directament a fer feina. Tan a la Agencia com a la estació, altres ajudants també amb mocadors, es repartien la feina uns cap al Nord altres cap al Sud.
Cas cuiros el del Parramon de Manlleu, no volia transport public i en un pal de telefons, tenia encadenada una Guzzi, el seu medi de transport.




Despres de la DKW, el Senyor Marti compra el 
furgo sobreelevat Ebro de la serie, C. A la
foto el ajudant, el Cardenas que acaba de
 deixar un paquet a la banda esquerra, puja 
al furgo per la mateixa banda. El furgo practi-
cament no es ha aturat. Sota.



A les dotze i mitja  tothom ja estaba a L'agencia amb la feina feta, havien set tres hores intenses. A la una es tancaba la recepció i es havia de tornar al Poble. Ara ve, si el transportista del rossega, en aquest cas LA COMARCAL,se li donaven clares instruccions al ajudant per quan  al arribi a desti, algun Recader feia alguna horeta de tarda, agafan el tren  mes tart. Abans de les vuit del vespre, tot tenia que estar repartit al Poble.



Camió de La Comarcal, arrossegava 
mercaderia del RAYO.

La COOPERATIVA DE RECADEROS Y TRANSPORTISTAS DE BARCELONA SCCL, estaba al carrer de Mendez Nuñez, carrer que comenzaba a la altura de ALTA DE SAN PEDRO, fins al carrer de TRAFALGAR, carrer curt en si. L'Agencia estaba a ma dreta tot mirant el Tibidabo, i tota la vorera des de la Plaça de Sant Pere fina al carrer de Trafalgar, estaba ocupada per camions, amb la porta del darrera baixada, assegut amb les cames penjant sobre la porta de fusta baixada, els xofers dels camions, vigilaven la carrega i esperaban al camàlic, que a mida que entraven embalums a la agencia i es facturaven, ja no es guardaven  a la gabia del recader els carregava a un fins a la culera del camió, on el xofer s'aixecava i els amuntegava a la part de davant.


Un altre de la ruta Barcelona-Ripoll, desviament
a Puigcerda o Sant Joan de les Abadesses.

A la una en punt, portes tencadas i cap al Poble. Dina a Can kiku, o Fonda Europa de Granollers, L'Ametlla, El Toro Verde a LLerona, La Cabaña de La Garriga,el Internacional dels Hostalets, i els mes rapits al Hostal de las Quatre Carreteres a Tona. Descarrega i una ratafia amb olives i anxoves a Can Jaumira, o Can Sala. Dues fabriques d'aquest aperitiu a Torelló.


Casualitats o...

Detall del pom de la porta de l'escaleta del costat del Rayo.
UNA MAQUINA DE TREN.