23 de nov. 2012

XALABARDÉ a MATARÒ.




Fa 160 anys al 1842, el besavi Josep Xalabardé feia rodes de carro al Cami Reial, a una petita forja en els baixos del numero 519. Cami ral considerat l'antiga carretera que travessa Mataró amb terra de llambordes i acompanyada un bon tros per el tramvia de Argentona.
 Aquest emplaçament  encara existeix, com a vivenda.
 Aquest lloc que encare sobreviu al afan immobiliari, fa uns anys  va ser molt so licitat per tirar a terra i construir uns cines, junt amb altres cases veines.
El Pare i avis del actuals propietaris ho varen evitar en el seu moment,
rebutjant una gran oferta dels promotors.


 Al poc temps en el petit taller ja es comença a  fabricar  carros, tartanes i carros de trabuc, precedent dels actuals bolquets,  mes en deban a mes es construïen  ballestes per la incipient industria de l'automoció, i molte soldadura.

Al 1971 degut a la cantitat de feina que tenien es varen traslladar a unes naus, al voral de la carretera naciona II, tocant la Estació del tren i junt a Pegaso Monotral Viberti, empresa de carrosseries i muntatges d'autocars, amb el sistema innovador autoportant i amb la particularitat, el eix de darrere amb una roda sola per banda.
Actualment la empresa la porten dos dels fills del Sr. Josep. El Francesc i el Jordi, els dos acumulen  varies especialitats  al seu carrac, de electricitat e hidràulica, a mes de fer de tot carrossan , soldant i  en una paraula portant l'empresa en la seva totalitat.

Actualment estan especialitzats a mes de ballestes, frens i carr-ossats al manteniment de les flotes de camions de brossa, de bona part de la comarca maresme, cosa que ens els temps que travessem  aquestes empreses imprescindibles, donen un ale de vida al taller.