8 de març 2017

EBRO. LOS GUERRILLEROS DE LA CIUDAD. B-35.




Ebro, fue la marca por excelencia en el reparto por las
ciudades. Podían con todo, eran irrompibles. Saltaban
bordillos cargados, subían las rampas del barrio de Horta,
Calle Cartagena o Avenida Tibidabo, de Barcelona. con
el doble de kilos de los permitidos.
Nada ha tirado para atrás a un camión Ebro, en su cometido.
Eran los guerrilleros de la ciudad.


Ebro de morro E_35 de la distribuidora Beresa.
Sin carga en la calle Córcega de Barcelona. Detrás
suyo el taller. Baterias Tudor.




Ebro de la fábrica KAS, cargando en el almacén,
que poseía dicha empresa Alavesa, en la población
 de Montcada i Reixac.


Ebro de la empresa cervecera San Miguel, con
laterales, para el transporte de bidones de cerveza.


Otro B-35 de San Miguel, para la carga lateral
paletizada


Otro Ebro de Beresa, con carrocería en estantes,
para el reparto a mano de gaseosas y sifones Konga.


Detrás un Renault R-5
Un Seat 1430
y el culo de un 127.
Para adivinar la época.



para el carnet de segunda que se le llamaba.
Ebro siempre  tenia una. Carroceria mas escueta,
 pero mismo motor.



Fotografías cedidas, por Pedro González Esquerdo.
 Aficionado fotógrafo de camiones.




















6 de març 2017

EBRO D 550- PLUMA.


Imagenes del EBRO-550 de Angel Reches de Palafrugell,
en su ultimo viaje, cargado de lo que va ser el, en breve.
Chatarra.



La pluma HIAB, con asiento, para cargar con pulpo.






Tablier de dos ojos, con el tacógrafo sustituyendo
el cuentakilómetros.
En el otro ojo, los indicadores.



Mucha tara, poca carga legal.




La caja volquete de lateral bajo, para el transporte de
materiales de construcción.






3 de març 2017

TRANSPORTS ARGELICH.




Imágenes del Pegaso 200 con  eje de sobrecarga, para 26.000 de PMA.


introducción de los primeros de Argelich. SA. 
Un ACLO i un Pegaso cabeza cuadrada.
Un doble carro y un pegaso cabeza cuadrada.
cuatro ejes.





El Pegaso 200 del Sr. Argelich.
El Sr Argelich, quiere preservar varios Pegasos, que guarda en en un cercado. Estuve visitando los , y explicandome que con el tiempo, los restauraria. Lo que le falta precisamente es el tiempo.
 En una nave, guarda un Pegaso 1100 ademas de dos vehiculos restaurados, los embriones de la empresa. Un Ford V8 de gasolina, verde inmaculado y un Bedford de color granate, también perfectamente conservado. En las instalaciones de Iveco de Mollerussa, guarda un Pegaso Barajas, totalmente reconstruido, a falta de la carrocería. 



El Pegaso 200 con carroceria frigorifica.


El parachoques y los guardabarros asi como el 
perfil bajo del frigorífico, pintados de rojo, Deno-
tan que este camión pertenecio a la industria cárnica
Leridana  L'Agudana


Detalle de el eje de sobrecarga que equipa
 este camión frigorifico



Dentro la cabina a la izquierda, encontramos el 
deposito de liquido de la servodirección.
En la caña de la dirección, la bomba hidráulica.
Tapizado del túnel motor con plástico acolchado
y removible, ya que muchas veces tenias que abrir
el capó interior. La maneta del cambio a la bola
por aire comprimido, substituyendo a la palanca
 mecanica situada debajo el volante a la izquierda.



El asiento de hule, con el soporte de madera
de contrachapado. El freno de mano de aire
acoplado. Aquí substituido por uno moderno.
Si nos fijamos en esta foto. El tubo de la maneta
de cambio, esta roto dejando de ver, los dos
tubos de nylon del suministro y vuelta de aire.
Romper las cañas del cambio de bola era muy habitual.
Pegaso fallo con estos tubos. Yo tambien habia
roto una de un cabeza cuadrada mas moderno.


El tablier, plástico y no plástico, un material muy
raro, parecido al que se usa actualmente, para los
paragolpes de los coches.


Panel de mando, donde nos encontramos que hubo
que instalar un tacógrafo, sustituyendo la libreta.
Los intermitentes y cambio de luces, de Pegaso Comet.


El famoso cambio de bola, que solo cambiaba la maneta.
El cambio era el mismo, que cuando era mecánico.
La bola o anteriormente la palanca, hacían que 
actuara una multiplicadora de media marcha. Acoplada
detrás de la caja de cambios.


Collado a la barra de dirección con un soporte 
y dos tornillos, esta el bloqueador del tercer
eje posterior. Este bloqueador actuado por aire,
era de uso imprescindible para maniobrar marcha 
atrás. Clavaba  el eje loco trasero, arrastrandolo
y podias hacer la maniobra con el eje de las gemelas.
Tambien era imprescindible en rectas, ya que
  al pasar por un bache, rotura de asfalto, saltaba
el eje se volvía loco y lo mejor que podía pasar era el
vuelco del camión.  Habia de ser muy fino en 
fijar el eje. En nuestra empresa también tuvimos
experiencia de estos vuelcos. Incluso uno fue
directo al desguace.


El techo pintado, sin tapizado ninguno.
 En verano calor, en invierno frío.
Cuando llovía, la humedad lo empapaba
 en finas gotas. Si eras fumador tenia que
tener mucho cuidado, de que siempre estuviera
limpio, ya que la nicotina marrón acumulada
en el techo. Te manchaba la cabeza y la ropa.


1 de març 2017

LLUIS GARCIA RIFA-TRAINTREN.


L' HISTORIA D`´UNA LINIA DE TREN 
EMBLEMATICA.  LLIBRE PRIMER.








Luis Garcia Rifa, net i fill de ferroviaris. Ell no hi pogue entra. La seva il lusio. Perque Catalunya a la seva epoca ja era un Pais "Raro". Ell era catala, tenie estudis. Malament. Millor portan un de Espanya. Ere lo que pasabe els anys despres de la posquerra, en temps del Dictador Franco i colegues. Les coses oficials, Renfe, Correos, Jutjats, Guardia Civil, Execit. !! Futx!, tot  importat. Com a mostra a la Meridiana de Barcelona els blocs per acollir als trevalladors de Renfe. Vinguts d'arreu de Espanya, o  al Poble nou els que se importaben per Correos, sense desmereixa a ningu. Pero els de aqui. A espavilarse. No hi tenien lloc.
LLuis treballa la seva vida com ha representant de varies emprese i al final ho fou de una coneguda marca de carretons mecanics.
La seva gran aficcio el tren. La historia del tren. ¿com comença, dont surt...?. Aquesta passio, li mou a començar a correr, estacións, ajuntaments, administracións, la propia Renfe. Hi habia molt de material, imposible abarcar en els ratos lliures i en la jubilacio.
 El LLuis va decidir dedicarse a una sola linea.   La de Barcelona a Puigcerda, desde las seves primeries quan la concesio era desde Granollers a Sant Joan de les Abadeses.
Aquesta es la realitat del primer llibre. Per acabar, el LLuis en te ja preparats dos mes, per completar la historia de aquest traçat desde Barcelona, La tour de Carol, passant a França.




L'acta de presentació, fou al espai Provenza del FGC, un local molt apropiat, per actes com aquest relacionat amb els trens.



Presidi el acte el conseller de Transports Sr. Rull, fen aleg oria a questa abandonada linia per part del Govern Espanyol i recalcant que ell mateix fara lo que es pugui, perque passi a mans de la Generalitat.
Tembe va tenir unes paraules  de agraiment a la feina de rata debiblioteca, per conseguir aquest llibre el senyor Enric Ticò. Director de FGC, abans director de Ports i Transports.



IMATGES DE LA CONFERENCIA.


Presidensia de la mesa: Enric Ticò. 
ambller Rull i LLuis Garcia Rifa.


Sota; imatges del llibre.






gran afluencia, sols un seient buit.


LLuis Garcia explicant al conseller,
 que a casa te les dues histories de 
cotinuidat del llibre esposat.



Mes informació sobra aquesta linia, la podeu trobar.
Transpirinec  abril 2013 a 
imatgessobrerodesblogspot.com.es.




23 de febr. 2017

EL MAN DE OJOS NEGROS.




Rillo maneja un MAN, con carrocería frigorífica, repartiendo en  supermercados de toda Catalunya.
Lo curioso de este MAN es su carrocería. Decorado en honor a su pueblo, OJOS NEGROS. Lo pasea por todos lados. Una gran publicidad.
Su pintura en negro y blanco es como si estuviera pintado con tinta china.

En la parte superior del dibujo, vemos la antigua linea del tren hasta Sagunto, para embarcar el material de hierro de estas minas al aire libre. Ahora convertida en VIA VERDE. Del mar a la Sierra Manera








Studebaker, que subía los mineros por la mañana
al tajo. y los recogía por la tarde. Durante el día hacia
trabajos de mantenimiento.
























19 de febr. 2017

BOADA HOSTALETS D'EN BAS.





Corria el any 1966.  25 de juliol. Sant Jaume. A la Garrotxa, per Sant Jaume, la festa ere de una gran devoció. Sonada.
El Boada tenia un magatzem de grans i farratges al numero 1,carrer teixeda de la explanada, empedrada dels Hostalets, front les balconades de fusta, on es penjava el blat de moro a seca.



Hostalets dèn Bas. Be cultural díntere nacional.
Just en front el magatzem Boada.


Sr. Boada.


En aquesta diada, arriba al magatzem del Boada. Un camió Valencià, carregat amb uns 13.000 kilos de "esus".
 El "esus", un gra procedent del Sur de Espanya, gra, per barrejar amb el pinso que es donava als xais. Aquest gra estaba molt apreciat i a vegades, costa de trobar.    El Boada, sempre en tenia algun raconet.
El camió Valencià, segons el Boada, era un Leyland.
Aquesta cabina la desconec. De les usuals carrossats de la marca al estat espanyol, no se assembla amb cap. Algun carrosser de la regió de Murcia, o Valencia, el debia comprar amb chassis i li fe la cabina artesana, frequent en aquells temps. El morro sembla copiat  del Unic  Francés.


El camió aculat a la porta del magatzem del Senyor
Boada, al numero 1 del carrer Teixeda. El xofer
comentant la jugada.

La historia d'aquest camió, i la seva descarrega topa amb l'església catòlica.
El xofer i tambe propietari del camió, li explica al Boada, per descarregar el camió aquell dia festiu f, per una sola raó.    D'Andalusia a En Bas. havia conduit dia i nit.
Havia intentat connectar amb ell, per telefon, pro les condiciones telefoni -cas de la epoca, no ho varen lograr. Arees de serveis demanant conferencies a centraletes de telefons de petits pobles, de la Mancha i Pais Valencia, no ho va conseguir ni podia parar molt. Els telefonos a corda.
Li interessa descarregar, ja que a Olot, la farinera del pont de Can Roset (Ratafia), li carregaria el camió per la tarda ded'aquell dia, cap a Madrid, per descarregar al cap de dos dies a la capital, i dallà cap a València on tenia, que batejar el diumenge el seu fill. (Histories de la carretera).
El Boada, li va dir que si, volgent col·laborar que el xofer poguera asistir al  bateig del fill. Dit i Fet.
Trucaren al Font, el repartidor del Boada. El que portaba, el carro de repartiment amb el macho, a la foto, i començaren a descarregar.
En un poble de dos carres, es normal que tothom coincideixi en el mateix encreuament on es descarregava el camió. Darrera la casa del Boada, al carrer de Vic, hi ha l'esglesia.
Era l'hora d'anar a missa. La gent passa-be davant al camió e inclos algu li feia un pedido al Boada al passar, cami d'esglesia, i fent algun comentari, que arriba a orelles del mossen.
El Boada, el Font i el camioner, descarregaven i apilaven els sacs de " esus", dins el magatzem.
 De cop i volta arriba el mossen tot enfadad. Espetant.
Sant Jaume es una festa de guardar. Treballar es pecat. Anireu tots al infern. Per aixo hos pregu que deixeu de treballar, us renteu les mans i us vui veure els tres a misa.
El Boada li contesta explicant la rao per la cual, es descarregaba el camió. El bateig, del fill del camioner.
El mossen contesta que  retrasesin el bateig pro que deixesin de treballar.
El Boada emprenyat li va dir. Mossen, voste no sap lo que es tenir fills. Per aixo, surti del meu pati hi deixins trevallar. Adeu.




Aquesta imatge, la trobareu a...
Casa del descendents del Sr. Font, que a la 
fotografia esta dret junt al seu macho i carro
de repartiment.