20 d’ag. 2023

VEHICLES COMERCIALS DE REPARTIMENT DE LA POSTGUERRA ESPANYOLA.

 COL·LECCIÓ CLAUDI ROCA.

Petits vehicles de transport, que molts hem fet servir, en els nostres començaments, dins aquest mon traginer.

Gracies al company Claudi Roca que durant molts anys, ha buscat,regirat, trobat, pagat i restaurat aquestes joies. 

Inaugurem aquesta crònica amb un des vehicles fabricats per MYMSA, que va tancar portes  just  al barri de Sant Andreu de Barcelona. Un altre industria prometent, que mori ofegada per el INI, quan va volgueu treure una furgoneta, al estil, de quatre rodes. Eren temps quan es havien de importar algunes peses i ajudes a la nova industria emergent de el Estat Espanyol i la porta sempre estaba barrada. Mateix cas que Eucort.








Aquest tricicle, vulgarment denominat RANA,  Fabricat al 1956, era el model ·R de 175 CC, motor monocilindric, es varen construir aproximadament unes 200 unitats, una gran quantitat, ja que MYMSA tambe fabricava motos, un repte per la empresa.  Aquest tricicle pesava uns 400 kilos, amb una llargària de 3 metres i 1'30 d'ampla.




CREMSA.
Contrucciones Radio-electro mecanicas SA.

Fabricant del Poble Nou Barcelonès de motos i material elèctric, per industria tèxtil i telefònica,  tambe de tricicles de repartiment. Muntava un motor Hispano Villiers de dos cilindres amb 250. c c. Corria el any 1955.


PATO.






Detall de la reixa per la refrigeració forçada del vehicle.



ROA

Rafael Onieva Ariza.
Industrias motorizadas Onieva SA.

Rafael, Malagueño, a-fincat a  Madrid, va ser un gran fabricant de motos. Arrel de una comanda de la Guardia Civil de transit, va poder importar d'alemanya motors BMW per equipar-les.  Com la majoria de constructors de motos, va passar al tricicle o "motocarro", amb grans vendes d'aquest producte. Mes endavant va volguer passar a les quatre rodes (com Mymsa)  amb "motocarro", equipant-los amb motors BMW, pro es va trobar la topada de tots. Denegada la importació de motors. Va acabar muntant furgonetes alemanyes TEMPO, fins que va ser absorbit per Barreiros Diesel SA.




EN PREPARACIO. EL ROA RAYMAR 1959.



BISCUTER.
Autonacional SA.

Fabricat a Sant Adrià del Besos, abans de passar el riu besos, (a una nau on ara hi ha una impremta) i final del carrer Guipúzcoa (Barcelona), aquest petit vehicle va ser de tot els de postguerra el mes conegut."el zapatilla", per la seva forma de sabata. Estava íntegrament fabricat en alumini, i la versio que ens ocupa la de rubia o furgoneta d'acer i fusta.

Muntava un motor Hispano Villiers, monocilindric de 197 CC. I es deia que podia arribar als 70 km/hora.

El seu pes no superava en buit els 320 kilos, i les mides eren llarg 2'75 i ample 1'14. Corria el any 1957.






EL BISCUTER DE TREVALL.
AUTONACIONAL SA.
ANY 1958
SANT ADRIA DE BESOS.

I com el seu omòleg anterior, equipa un motor Hispano Villiers de 197 CC, amb un pes aproximat de 300 kilos i les mides 2'95 de llarg, 1'30 d'ample.



...i pensar amb la feina que es arribava a fer, amb aquest vehicles. Barcelona en estaba inundada.




FH.

FURGONETA HISPANO.

Franco i el INI varen arrasar a Barcelona, es varen quedar amb la fabrica Hispano Suiza de camions i autobusos, se la varen emportar a Madrid, i als inicis els camions que sortien de Ciudad Pegaso, eren Hispano Suiza, disfressats amb la marca Pegaso. Les instalacións de la Sagrera (Barcelona) adquirides per la empresa nacional ENASA, varen quedar com a tallers per prototips i fabricació de noves peses per la Pegaso de Madrid.

Les restes de Hispano Suiza SA. Varen passar a un petit taller del eixample de Barcelona, on varen construir durant quatre anys, les furgonetes HISPANO, concretament de 1956 a 1960.


PRIMERA SERIE.




Equipaven un motor Hispano Villiers de 325 c c, amb el qual segons propaganda de la marca podia arribar als 100K/H.(segona serie) Tema, suspensió, frens i altres parts de la seva estructura, anaven molt adelantats als seus competidors, gracies a la informació que disposaven de Hispano.

SEGONA SERIE.




DELFIN
Tri-furgoneta  furgon tancat.

Fabricada a Igualada en 1956, va ser una de las primeres en circular, principalment a Catalunya. Muntava un motor Hispano Villiers de 197 cc. Molt usada per els magatzems tèxtils per a els fardells de roba, al ser completament tancada evitant la pols i altres.





ISETTA

ISETTACARRO, potser la de mes capacitat de carrega de totes les que hem vist, en aquesta cronica

       La fabrica-ban a Madrid sota llicencia Italiana, va tenir una gran acceptació entre els petits comerciants  i distribuïdors de begudes. Idilica per els estrets carres de les poblacions.



AGRAÏMENT A CLAUDI ROCA PER RECUPERAR PER A NOSALTRES AQUESTES PETITES MERAVELLES.



















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada