TRIVER RANA 500 OVOIDE.
Fabricat a DEUSTO (Vizcaya), per CONSTRUCCIONES ACORAZADAS SA. al 1955.
Aquesta empresa es dedicava a la construcció de caixes fortes de caudals i cuirassades per a bancs. Es veu que en aquells anys la construcció de petits automòbils li interessava a tothom. Aquesta empresa entra dins el mon dels vehicles, fabricant un petit motor, per a bicicletes. Un motor que funcionaba amb gas oil, petroli inclosa olis pesats. Envelentonats com tots els de la epoca, ja varen passa, al vehicle que exposem el TRIVER.
El motor boxer, de gasolina, era de fabricació propia amb un disseny digne d'admirar.
GOGGOMOVIL.T-350.
Els seus inicis varen estar a Alemanya, fabricats per la marca de coches GLAS, vehicles molt fiables. GLAS va fabricar milers de Goggomovil, fins que la empresa va ser absorbida per BMW.
Sota llicencia es varen fabricar al Pais Vasc a la població de MUNGIA, per la empresa del mateix nom. MUNGIA INDUSTRIAL.SA.
D'aquesta empresa es varen fabricar unes 3.500 unitats, fins la sortida del SEAT 600, mes cotxe, i amb un preu molt similar. Corria el any 1962.
LS.
Luis Suñer
Prototip. 1957.
Aquest vehicle si es hages arribat a construir, aquesta era la intenció, es hagueren construït molt poques unitats. El va dissenyar un mecànic de la empresa AVIDESA de Alzira, seguin instruccions del propietari Luis Sunyer. Aquesta empresa sota el nom de LS servia les caixes de cartó a totes les farmacèutiques nacionals. A mes sota la marca AVIDESA, que tots coneixem per el gelats en realitat era-n les inicials de ( Avicola y derivados Suñer Alzira). Dedicada a la producció de pinsos i granges de pollastres. La majoria es feien per sistema industrial al ast, es ultracongelaven, (primera maquina ultracongelació a Espanya) pollastres que el seu principal comprador era Aràbia i paisos limítrofes.La venta per diversos motius estaba assegurada. Els gelats va venir despres, ...una llarga historia.
Tornant al petit vehicle, era per vendre a un preu molt raonable (de cost) als empleats de l'empresa, perquè tots poguessin anar a treballar amb aquest vehicle. ¡Grandeses, del regim!.
Al no acabar-se de construir, no te característiques tècniques.
ISETTA.
Construïda a Madrid per BORGWARD ISO ESPAÑOLA SA, sota llisénsia de ISO MOTOR ITALIA SA. Aquest vehicle a mes de fabricar-se a Itàlia i Espanya, tambe es fabrica a Alemanya, França i Brasil.
IMFAP.
Modelo practico.
Industria Madrileña de automoviles populares. SA.
MADRID
Model: Seddan Mini Break.
KAPI 350
SUPER DEDAN.
Kapi, va néixer a Burgos amb una idea de un capita de infanteria. El va presentar als seus superiors els quals els i agrada la idea. Federico Saldaña, el nostre Capita es va envalentir, anant a Barcelona, capital industrial aleshores, on i munta una fabrica, concretament al carrer València 550. Alla comença a fabricar, varis models del Kapi. També, motos, moto carros i com no, els petits vehicles utilitaris de turisme.
Amb el temps el nom de Kapi va anar desapareixent, per altres noms als vehicles, pro dins la mateixa empresa. La seva fi va ser, venda la patent i numeres de xassis, per fabricar del cupo a MUNGIA INDUSTRIAL de Deusto, perquè pogues, fabricar el GOGGOMOVIL. ( La ombra del INI, per entremig)
KAPI JIP.
Imitant al Jeep americà en miniatura.
Sociedad Automoviles y autoscooter Kapi.
JIP
Pullman
1956
Aquests vehicles, muntaven en un principi, motors de Montesa, mes endavant Hispano Villiers.
KAPI CUIQUI 1956.
Motor Hispano Villiers, 197 CC.
La Historia de Kapi segons LLUIS PALLAS SANCHO.
Afegeixo unes explicacións que m'a passat el LLuis, que ha tingut contacte perdonalment amb descendents del Capita Saldaña, creador de la marca KAPI.
Lo primer que me explica que cap dels cotxes exposats a Gironella, va tenir el seu origen a Burgos, excepte dos prototips, que varen fer uns tallers alliens al Capitá.
El Capita Saldaña es desplaça a Barcelona, a la busca de colaboradors, per poguer desenbolupar les seves idees.
KAPI, no va tenir mai fabrica propia. Corre una foto publicitaria on i surt un local del carrer Valencia 550 de Barcelona, amb una pancarta sobreposada sobre el retol de la empresa, com si fos les instalacions de KAPI. En realitat es un taller dedicat a les construccions mecaniques del Senyor Fernando Casanovas.
KAPI, no apareix en cap registre, com a propietaria de cap taller.
El fet de ser militar, li va permetre desembolupar el negoci en aquells tem dificils, fen fer a tercers els trevalls per ell disenyats.
L'unic que va tenir al seu nom, va ser un local de 20 metres quadrats desde 1953 a 1957 al carrer Robreño de Barcelona, amb un sol empleat. La secretaria.
En realitat el Capita Saldaña va ser un geni del marketing, que va conseguir introduir, en un mercat controlat totalment per el govern, uns 200 microcoches i 130 motocarros, construits per altres, pagan en molts casos royaltis, per us de marca y subministrament de motors, als que tenia acces al haber conseguit una llisencia del gover a principis de la decada dels 50s.
LLuis Pallas Sancho.
Sr. Castells amb la documentació que posseeixo dels descendents del Capità Saldaña, creador de la marca Kapi i la informació rebuda personalment d'ells, em permeto rectificar, en part, el que vostè esmenta sobre aquesta marca: Cap dels cotxes exposat per Claudi Roca va tenir el seu
ResponEliminaorigen a Burgos, només 2 prototips se'ls van fer allà en tallers aliens al capità, el qual es va desplaçar a Barcelona a la recerca de millors col•laboradors per desenvolupar les seves idees. Kapi no va tenir mai fàbrica pròpia i en una foto d'un anunci en què apareix el local del carrer València, 550 el que apareix en realitat és el local del taller del Sr. Fernando Casanovas dedicat a construccions mecàniques diverses, amb una pancarta sobreposada al rètol de l’empresa.
Kapi no apareix en cap registre com a propietària de cap taller però, el fet de ser militar el propietari de la marca, li va permetre desenvolupar el negoci en aquells moments històrics tenint a partir del 1953 i fins al 1957 com a únic domicili públic un local d'uns 20 m2 al carrer Robreño, 86 i havent tingut un sol empleat en nòmina que va ser una secretària. En realitat el Capità Saldña va ser un geni del màrqueting que va aconseguir introduir en un mercat totalment controlat pel govern uns 200 microcotxes, 100 motocicletes i 130 motocarros construïts per uns altres, pagant en diversos casos un royalty per us de la marca i subministrament dels motors als que ell tenia accés per haver aconseguit una llicència de fabricació de vehicles del govern a principi de la dècada de 1950.