29 de març 2020

CASTELLS 1




Josep Maria Castells Llorens, neix a Mas Suau, una antiga posta de diligencies, antiga carretera de Manresa a Lleida paral·lela a la linia del tren.
Els Castells  conream las terra de la seva propietat cereal, vinyes, oliveres i lo imprescindible per viure, com patates, productes d’horta i fruiters, aillats dels petits pobles de costat.  Els treballadors que disposaven, tambe vivien dins la propietat del avi Francesc. El Josep Maria el fill mitja de aquesta historia anava a collegi a Les Olujes uns tres kilòmetres camp a traves. Mas Suau, pertany al terme municipal de aquest petit poble, com la fortalesa de Montfalco murallat a 1 km de Mas Suau Mes en lla Cervera, la capital de la Segarra.  





Un conjunt de varies edificacions, ballat amb mur 
de pedra seca i Església.







El Pare Castells, el Francesc, anava a freqüentment a Cervera, per fer algunes compres relacionades amb el camp, tan així tractar amb algun intermediari  per la venta de productes conreats i la compra de estris necessaris per el dia a dia. També menjar. Lo que en el mas no podien aconseguir, ara anaven ben servits del conreu propi i matança.




I anava amb tren. El Francesc tenia amistat amb algun maquinista, i tambe amb jefes de la estació de Cervera amb els tractes que tenien amb l'aigua per les locomotores, arrel d'a ixo el coneixien tots els conductors de aquelles maquines de fum. Al arribar a Mas Suau després de una llarga recta des de Sant Ramon, el avi Castells al costat de la via amb un sac per les compres,  es feia veure pel maquinista que afluixava la marxa i sense parar el comboi el Francesc pujava a el mes proper vago.
 A Cervera on feien l'aigua per el vapor de la maquina, un caliquenyo, o algun fruit del camp, sen duia de propina el conductor, a mes de la petita xerrada. També, el ferrocarril, tenia amistat amb el Francesc, pro a altes instàncies, ja que el aigua que feien servir per les maquines de vapor, provenia tota del pas per les seves terres on disposava de uns grans dipositis. La mina començava al Vergos Garrejat, fins a Cervera i directe als dipositis del ferrocarril.    Si en sobrava era per la població de Cervera, encara que aquesta ja estaba servida per la riera de Ondara. Aquesta aigua no valia per les maquines, degut a moltes sals que contenia.


La estació de maquines de vapor a Cervera. A la
fotografia superior. Els dos penúltims vagons, eren
cubes de aigua que la portaven des de Bellpuig quan
la que provenia de la zona de Mas Sua escasseja.



En aquella epoca, els propietaris de mitjanes extensions de terres, no era lo nomenat terratinents, pro si assembla. La seva feina era controlar la feina dels obrer contractats segons l'época. Al estiu les quadrilles  de segadors, al setembre els vendimiadors, al desembre recollir les olives, tambe   les patates.    Passa l'hivern, amb les persones fixes, que cuidaven els animals de granja, la vaca, xais i remat de cabres. Amb el bon temps, començar altre vegada la sembres i així any rere any. El Francesc tenia una germana que es va casar  amb un de la Granadella tambe de rica família i un germa que el varen enviar molt jove a estudiar per abogat.        Un cop acabada la carrera, va muntar despatx a Barcelona i no va tornar mes a Mas Suau. Mes aviat el Francesc anava  a Barcelona a visitar lo. Aquestes families mes o menys benestants, seguien la costum catalana del Hereu. Un es queda amb la casa pairal. Un altre per estudiar i si son dones buscar-li si potser un altre hereu i tambe endur-se una bona dot, perquè algun se la quedi.

El avi Francesc es va casar amb una filla tambe de familias benestant dintre el àmbit rural. Era de can LLorens de Cistero,  amb una gran casa, mes diria un palau-et dins el recinte del petit poble. Els noms complets dels contraents per si ens fa falta mes endavant. Francesc Castells Puigarnau i Tresa LLorens Creus.    Se establiren al Mas Suau. I alla vigueren.             Amb el temps la Tresa, no acostumava a la soledat del Mas Suau i el Francesc adquirir una petita casa dins el recinte murallat de Montfalco Alla restava la Tresa mentre el Francesc es  desplassava , cada dia al Mas per donar les ordres i fi feia falta si quedava un o dos dies. La distancia amb Montfalco no arribava al kilòmetre. La Tresa, encara que Montfalco era un recinte amb sols 9 ó10 families, estava mes acompanyada podia sortir a la plaç-eta devant de casa seva, xerrar amb alguna beina e inclòs fer el pa en el forn comunal que tenien. El seu marit ja li preveia del restes.



Imatge de Montfalco Murallat des de la carretera


Forn de pa comunal.


El carrero que envolta el poble per dins
fent com una circumferència.


La plaça del poble.


La casa on va viure la Tresa.


Petits carrers sota les mateixes cases,
aquest donava a la porta de la església.





Abans de la guerra, tota família benestant tenia pis a la capital de la comarca.El Francesc no va ser menys i tambe va comprar un pis a Tàrrega.  Tarrega era una ciutat oberta, diria que alegre. Cervera, mes propera al Mas, era molt tancada i mol fosca en aquells anys. Amb  el tren no hi havia cap problema per desplaçar sa a Mas Suau.     La casa que va comprar, era a la carretera de Agramunt despres carrer  de Sant Pelegri, un  carrer molt industrial a la aquells temps. a una altura i travessaven les vies del tren.  i al costat la estació. 






Alla  hi vivia front per front el Sr. Magi Roca i Sangra,  el primer industrial que va motoritzar el servei de viatgers  dins Barcelona, sobre tot als barris on no arriba el tramvia. Altre bei la agencia de transports Mill-Badia i el bulliciós tros de la estació, aquell carrer era al servei de tot lo que necessitava el ferrocarril aquella epoca ere  el centre de mercaderies de arreu de Espanya i Catalunya  cap el Pallars i la Vall de Aran. On es construïen les grans centrals electricas.
Els Magi-Sangra a Tàrrega, ja estaven, seria per la propera estació,  dins el mon de la hostatgeria i el transport, com a proveïdors servei de cavallerisses i sobre tot el transport cap el Pirineu, junt amb socis targarins un de ells la Pirenaica- Pallaresa de Joan Gomez.







Aquest era  el ambient des-de la finestra de la casa del carrer de Sant Pelegri. La casa estava composta per, garatge tres plantes i per darrera un gran pati que donava fins l'altre carrer. Quina diferencia de Mas Sua i de Montfalco Murallat.     Tàrrega era la ciutat senyora del Urgell, mes comercial de la comarca per molt sobre de Cervera. En una paraula mes moderna. El Avi  ja dirigia la explotació des de Tàrrega. El Josep Maria en aquest ambient de camions, trens, que no el busquessin gaire pels camps de Mas Suau. Amb aquest ambient ja sabie que seria de gran.

Els locomòbils que sortien de la estació de Tàrrega
cap el Pallars amb tot el material necessari per construir
les centrals elèctriques que varen donar llum a Barcelona.



Francesc Castells i Tresa LLorens varen tenir 4 fills. El Ramon, el Josep M, La Paquita i el Fernando.
El Ramon al ser el gran, en realitat, mentre cursa els estudis primaris i batxillerat va demostrar molta valia, lo que el seu Pare va decidir no donar-li les terres al ser el Hereu i pagar-li una carrera. El Ramon el seu desitj era estudiar per  metja. Efectivament, va deixar Tàrrega per anar a la universitat. El Josep Maria a ratos a Monfalco, ratos a Tàrrega i ajudant al seu Pare. La Tresa a casa i el Ferran amb el xumet.


Venia el any 1936, el any del començament de la guerra, tot eren anades i vingudes. Al Francesc li varen requisar el Mas Suau i totes les terres. Al Josep Maria el varen agafar amb 17 anys i el varen endur cap el front a una brigada motoritzada, va estar quan va aprendre a conduir camions. La seva il·lusió, encara que no els hi deixaven tocar gaire. Tot i ixi hi haguere  xofers que li deixaven manegar i es mostraven  complaents perquè el Josep Maria aprenguis.
On si es va inflar de conduir, fou a la retirada, anava dels darrers amb un camió cisterna de aigua potable anava amb el grup anterior als  dinamiters, que volaven tots els ponts, en ruta cap a França. A la frontera, va deixar el camió i es junta amb la fila de soldats que anaven detenin els gendarmes francesos  per portarlos al camp de  Argeles.






Acabada la guerra el varen tornar cap a Espanya. Com que el va allistar als 18 anys, no havia fet la mili al torna a Tàrrega el varen cridar a quinta, enviant lo  tres anys a les terres Espanyoles de Africa.
Com que sabia conduir, li varen donar el carnet i a conduir camións.

amb un Fiat i un 3HC


Josep Maria, quart per l'esquerra.
A les dues imatges.

Amb un Dodge Carnero,cuba d'aigua, com el que
havia dut a la guerra.


Aqui ja ham un company de fatigues de mili i 
fora la mili .    El Ford V 8.








26 de març 2020

TRANSPORTS RAMENTOL al MASNOU.



La empresa Fluriach-Ramentol ó Ramentol-Fluriach, neix amb  al 1924 de una família de traginers a la població del maresme. El Masnou. Jordi el net es el meu interlocutor.
Joan Ramentol feia la recaderia del Masnou a Barcelona amb cavallerisses. La parada a Barcelona era com a la majoria dels recaders al carrer del Rech. La durada del viatge amb cavallerisses des de el Masnou estaba en tres hores, lo que comportava el dia sense.

El Joan tenia dues filles, no tenia cap noi per qu puges ajudar en aquesta feina,dura de per si. La seva descendència eren  La Pepeta i la Caterina, que feien lo que podien dins el negoci, pro no el viatge a Barcelona.  El Joanet  disposava de dos treballadors. En Quim Fluriach i en Jaume Canal. El  Joanet  a 1930 va comprar un camió Chevrolet, mes que un camió un coche re-carrosat com a camioneta per substituir la tracció de sang i posar-se al dia com la competència, que venia empenyent arreu amb la gasolina.



A la fotografia del local del recader Ramentol, garatge dels camions, encara i varen quedar les menjadores dels cavalls. Aquest local estava a peu de carretera Nacional II de Madrid a França.



El Quim, a la culera del camió.


Entre la seva clientela, hi havia una industria molt important a les hores. Filatures Ballve. SA, que pujava amb força dins el mon tèxtil. Ballve disposava  altres de fabriques a mes de la de Masnou on treballava el Joanet. Filatures a Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, i els telers a Sant Joan les Fonts. La empresa tèxtil  demana mes transport al Joanet, cosa que amb la camioneta no podia dur. El Director de la fabrica i el Joanet varen arribar a una entesa, per la qual L'empresa Ballve li va vendre un dels seus camions. El camio era  un altre Chevrolet matricula B-50.133. Amb aquest camió ja es podia baixar grans partides de  fil, cap als clients de la capital, a mes de tots els encàrrecs del dia a dia.


El Joanet amb els seus empleats, despres gendres. 
El Quim i el Jaume.





Varen venir temps de poca feina. A Can Ballve tambe es varen ressentir, cosa que comportava passar cada dia per l'oficina a recollir "la Valija" per les oficines del carrer Bruch, sense cost i poca carrega. Dins la fabrica Ramentol i tenia una competència el altre recader del poble. Empresa Ballester, que a mes tenia linies de autobusos amb Badalona.       A haber-hi poca feina Ballester no recollia la "valija", saltant mes de un dia. Al tornar la feina forta, Ramentol es queda amb tota la feina de Ballve, lo que comporta la compra de un altre camió un Austin nou de trinca. Aquest camió nou  matricula de Malaga es va comrar  a un representant de Austin a Barcelona nomenat Manuel Bigues, tanmateix aquest els va adquirir al importador oficial. Hijos de Lucio Prado a  Lodosa (Navarra). En varen venir tres amb matricula de Malaga (??coses del regim) consecutiva. Un va ser per Ramentol, un altre per Transports Gatnau de Calaf i el tercer, per una fabrica de velas de vaixell tambe ubicada la costa del Maresme. Aquest Austin amb el temps al no ser rentable el motor de benzina, es ba canviar per un de Ebro.


Austin MA-7456. Matricula obligada.



El Quim i el Jaume els dos treballadors del Joanet es varen casar amb les seves filles i  formaren  una societat. Disposaven dels dos camions el Chevrolet que menava el Quim i el Austin per el Jaume.
Els clients, la empresa  Ballve como a pal i tota la recaderia de varies petites fabriques i particulars del poble, enllaçant amb les agencies de transport nacional per tota España a Barcelona. A la fi un camió va quedaren exclusiva per Ballve i el altre la recaderia. Un camió anabe a diari de la fabrica del Masnou  al carrer de Ali-Bei (entre Marina i Cerdenya) magatzem a Barcelona de la Empresa Ballve. Alla i deixaba el fil produit i recollia les  bales de coto cap a la fabrica de Masnou, a  mes de recambis per les maquines, material necessari per la empresa que els recades d'altres pobles entregaven al local de Ali Bei. Aquest camió tambe recollia coto dels tinglados maritims del Moll del Borbo, on ara esta plagat de restaurants. L'altre camió anava amb la recadarie, fent entregues i recollides per tot Barcelona. Al migdia calia recollir en les dues agencies. La del Rech 41 i Casanova 48.


Carregat de bales de fibra.


El Barreiros 42/17. Aquest camió se li va buscar una
tarja de transports de Lleida. La rao es la lluita dels
transportistes per tenir mes radi de treball. Una tarja
rodona de Barcelona era per Barcelona i provincies 
limítrofes. Una de LLeida era per Catalunya i provincias
limítrofes. Saragossa. Osca.


Al 1960 el Jaume decideix deixar el transport. El Quim fa un arreglo amb el seu cunyat i es queda amb el Austin , el Chevrolet i la feina. tambe el seu fill gran el Joan es inicia en el mon del transport, per ajudar-lo . Tornen a ser dos al negoci. Al any 62 es retira el Chevrolet cambian-lo per un Ebro B-45. Aquest camió en la seva epoca, era el camió ideal per la recaderia, la prova era que tots els recaders en tenien un.  



 Al any 1966, es cambia el Austin per un Barreiros Saeta mes conegut com "Groc". També es incorpora un segon fill del Quim. Aquest fill es diu Josep, pro tothom el coneix com PEPE i es compra un altre camió nou. Un Ebro D-150, aquest vehicle tenia la rendibilitat de ser un camió per carnet B o de segona, (3.500 kilos PMA) pro li podies carregar fins a 5.000 kilos a sobre i no se s'assebantava.  El motor era el mateix del Ebro gran i doble roda trassera. Lo que vulgues-is fer amb ell. També la novetat d'aquest vehicle, es que va ser el primer del mercat espanyol amb la cabina abatible.


Un dels Europa. Amb plataforma, durant la temporada de la poma , de juliol a finals de setembre, aquest camió recorria les carreteres de Girona, per conte de Blaufruits, majorista de fruita que servia poma per arreu, inclos fins a Calatayud per re-envasar. A la provincia de Girona el camió del Jordi la portaba en Palots, desde els camps al diferents magatzems frigorifics de la provincia. Desde les plantació de L'Escala-Ventallo, Sant Pere pescador a Maynou de Santa Coloma de Farners, frigorífics Sant Daniel de Blanes.

Una de les anècdotes mes comentades per Jordi, era la de un client seu frances, que fabricava al Masnou mastils de barco. Els mastils igual que les faroles, tenien una permissivitat de sortir mes del capo de davant i per rere un metre mes de lo estipulat en las mides del vehicle. Feia pocs anys de la mort del Dictador,quan el Frances va trucar al Jordi per transportar un mastil de 22 metres de llarg a Cullera. (Valencia). El Jordi li va raonar que no podia fer un Transport amb el seu camió de aquesta magnitud. El Frances li va dir que no tindria cap problema en aquell, transport. Va carregar el mastil i un numero de telefon, per si el parava la Guardia Civil, truques a aquell numero.. Degut al embolam va tenir dificultats de sortir amb el camió i el pal del Masnou, va agafar la autopista per Alella fins a Cullera. Ningú el va parar. Al arribar a Cullera, va trucar al telefon, es varen presentar dos Land-Rover de la Guardia Civil, i el varen ajudar a travessar Cullera, fins arribar al embarcament. El client era el Marques de Villaverde. No coment.




Mes endavant se incorpora un altre fill a la empresa. El Jordi, lo primer comprar un camió per ell. Es tractava de un Barreiros dels de color butano brut, carbassa , concretament un 42/14 de 4 cilindres  a diferencia del seu germa (Barreiros) sortit a la mateixa epoca. El 42/20 de 6 cilindes i 170 Hp aquest petit era un desastre. Va aguantar dos anys, despres passaves mes temps al garatge que treballant.


El Troner del Jordi.




Al any 1972, el germa gran, el Joan es separa de la empresa i es queda amb un client molt important del Masnou. Industrias Doggi. Alla i destina dos camions, un Pegaso Comet i un Ebro D-600 amb motor Perkins. Doggi es un fabricant de teixit elàstic, per la confecció de faixes, banyadors etc.etc






Aquests camions carregaven per la tarda a les instal·lacions de Doggi, les peces de metro i mig endollares en rodo, a ma i fins la bandera( camio ple). El pes era considerable. La seva missió, repartir per totes les agencies de Barcelona perquè el teixit arribes a qualsevol punt de la península, fins i tot. Portugal.


Amb aquest camion el Jordi va acabar la vida laboral
del Jordi i comença una merecuda a jubilació.



NOTA: Jo personalment Xavier Castells, he repartit material de Doggi per tot Alemania, sense GPS, encara no existia. LLocs, tallerets de costura, on hi nave sols una peçe. Busca!!!.Tota la setmana.




Imatge dels vehicles de recaderia que feia anar el Germa mitja
dels Fluriach. El Pepe. El Ebro D-150, un Ebro mes modern, una
 Nissan Trade, i la petita Vanette.


Al any 1976 el Jordi i el Pepe, deixi deixin tambe separar-se.    El Pepe es queda amb la recaderia diaria, els petit encàrrecs i el Jordi es queda amb la empresa la qual havien treballat tota la vida. Filatures Bellve. Actualment Hispano- Tex. Tanmateix Jordi busca altres empreses , comprant mes camions 
per servir un altre on client Malody empresa fabricant de cucurutxos per les fabriques de gelats. Com Camy a Guadalajara i i Alacant a Sant Vicens del Raspeitj .Els tres germans, continuen en el transport, amb tres empreses diferents, pero sota el mateix logo. Transports Fluriach- Ramentol.









16 de març 2020

LATIL DE ROSA RALUY.



LATIL. Segons H1, aquest camio Latil fou dels primers. La seva denominació era LATIL TAR. Es va fabricar entre els anys 1913a 1922, per sobretot arrosegar canons durant la primera guerra mundial. Aquest concretament la caixa era un diposit d'aigua de fusta gruixuda per avituallar els soldats, aixo ho explica el seu propietari.
Les rodes que porta de neumatics, en la seva epoca eren de fusta i metall, tipo artilleria, amb massissos.H1.


Latil fou el primer fabricant de camions amb tracció davantera, al llarg del temps,va evolucionar fabricant camions arrsegadors amb tracció total als dos eixos. Lres rodes de massissos, no foren cambiades per neumatics fins a 1929.


(Cie des automoviles industriels Latil) Ja una empresa amb cara i ulls hereva de varies modificacions empresarials, neix com a tal al 1914. Tenim com hem dit vagues referencias desde 1890. Al 1920 Latil, ja oferia camions,de 1.2 tones a 10.


Durant la primera guerra mundial, on varen demostrar la seva valua,el exercit Frances es va subministrar de molts d'aquests vehicles. Degut el seu pes quan alguns es varen fer inservibles per el dia a dia, eren utilitzats durant aquesta guerra com a suport de globus d'observació.


Als Estats Unids al 1916 el Mack Bulldog, habia tret una "cabina", amb apariencia molt semblant al Latil Frances. La refrigeració tambe anaba pels costats del capo, amb unes llargs espiells.



A Espanya, aquests camións varen arribar ,a principis dels anys 20, es feien servir com arrossegadors de gondolas per carros de combat Schneider. Una altra partida es varen fer servir per ser blindats i armats. Abans d'arrivar la guerra civil Espanyola el execit republica disposava  d'una trentena d'unitats. Al 1937, ja durant la guerra el mateix ejercit, va fer una comanda de 28 camions i 5 autobusus. Aquests camiòns ja no eren de la serie TAR, eren molt mes moderns.




Al 1955 SAVIEM  (Societe Anonyme de vehicles industriels et equipaments). Creà la gran fusio de les marques punteres del moment. Latil, Somua, Floriat i Renault.