3 de jul. 2024

MAHI PEGASO I Y II -Z 203

 


PEGASO I- Z 203.

GASOLINA.





El doble cambio, era bastante complicado para poner  adecuadamente, la marcha y la media marcha. Había que dejar completamente el volante, pasando la mano derecha por encima de el, para mover la palanca horizontal y con la izquierda mover la vertical. En vacío i terreno llano solo usabas las largas.


El volante a la derecha.



Los parabrisas delanteros eran movibles, para facilitar la entrada de aire en verano.


Al ser de gasolina en caso de emergencia, se podia arrancar a base de manivela.
Para arrancar seis cilindros había que tener fuerza muscular.


El motor era de seis cilindros.110CV gasolina.
Origen Hispano Suiza. 66G, Su consumo 50L/100.
La parrilla de este modelo tenia 9 barras horizontales.



Cabina abombada e original por aquellos tiempos en España. Disponía de dos asientos, capó motor en el centro y litera. Debajo la litera... el deposito de gasolina. No creo era el mejor lugar. Pero...Las puertas se abrían a contraviento, como algunos turismos en aquellos tiempos.



En realidad este camión era un Hispano Suiza 66 G con las letras de Pegaso.


El chasis de este camión igual que el de todos los Pegasos que le sucedieron, hasta los tiempos modernos tenían el chasis corto a diferencia de el resto de camiones europeos. Porque? lo que obligaba a ir siempre con la carga remontada.








Le sucedió el Pegaso II con la misma denominación  Z 203.

Las diferencias de este camión con el anterior eran bastante significantes, el motor , era de gas-oil lo que reducía su consumo en comparación con el de gasolina. La otra variación al ser el motor de gas -oil mas grande que el de gasolina, hubo que modificar los mofletes junto con la calandra anterior, de 13 barras horizontales a diferencia de las 9 del de gasolina.    El chasis continuo siendo corto, el volante también a la derecha, junto con el cambio también con dos palancas. Este cambio permaneció muchos años en la cadena cinemática de la Pegaso, los últimos camiones que salieron con este tipo de cambio, solo llevaban una maneta, con la empuñadura, partida, hacia la misma función de la segunda maneta, pero accionada con aire comprimido. A partir de aquí podías cambiar con una sola mano y a la derecha.




Este primer motor diésel también era diseño la Hispano Suiza. Con motor de 125CV
Luego hacia 1954 vinieron los motores mas fiables  Pegaso de Enasa, con mas potencia 140CV.






Con la base de Pegaso I Autoarquía, lo electrificacio.










29 de juny 2024

TRANSPORTS ENRIC PERELLO.

 

Narcis Perello, era el encarregat de Transports SANET de Pineda de Mar.    SANET tenia una vintena de camions dedicat a la agricultura majorment. Una empresa important que tambe feia era PROQUIMIA de Malgrat. Aquesta empresa fabricava àcids per la industria. Una feina molt perillosa per transportar. En aquella epoca no hi havien recipients plàstics adequats per el transport del acid i fer el seu repartiment a industries. Conseqüentment anava envasat en grans garrafes de vidre, cerclada per una estructura de ferro de varis aros i entremig palla, perquè amortitzes. Les garrafes arriba ben fins els cinquanta litres i mes, es necesitaven dos homes forçuts per baixar-les del camió. 

Una anècdota del perill que suposava, aquesta carrega. A sant Vicens de Castellet, un camió com aquests, carregat a tope de garrafes, va xocar contra un arbre a la altura de la Farinera. Malauradament tan el xofer com el ajudant, no va quedar res de ells.

Un dels primers camions que va tenir SANET va ser un Isotta Franchini IF. Vermell, escandalós, amb els parafangs negres. Per la carretera de la costa per anar el Born, els pobles vora la carretera molts nens sortien al carrer quan tornava per sols veure el camió.

Pintura de Manel Masseras del IF.


El original amb blanc i negre.


El STAFF de SANET.


Cada dia a primera hora del mati arribaven al Born amb les hortalisses cultivades en la extensa zona de Tordera a les terres fèrtils d'al·luvial vora la riera del mateix nom fins les poblacions de Malgrat, Santa Susanna, Pineda, abans de voraç destrucció  pel turisme que va fer rics a molts i pobre a la natura.

Un AUSTIN i PEGASOS, aculats al Born de Barcelona.






Aquesta gran empresa per circumstanciats familiar va anar a la baixa, va deixar PROQUIMIA, quedant amb tres camions Pegaso Europa, baixant verdures a Barcelona. Lo que quedava d'aquesta empresa el fill la va vendre a un transportista de Canet de Mar. A conseqüència el Narcis Perello, es va quedar sense feina, començant a treballar amb un Pegaso  Europa a Dibamasa de Palafolls, distribuïdora de les cerveses DAMM i altres begudes per el maresme. En aquest temps el seu fill ENRIC  tambe va entrar a treva llar a la mateixa  empresa amb un Pegaso quatre eixos.





Tems era tems, Pare, jubilat i el Enric continua dins la empresa fins  que va tancar, pro ja amb camions mes moderns. Cervesa, gasosa, aigües embotellades,tota classe de begudes amunt i avall dins un moviment de companys nomenat   ELS TRAGINERS DE BEGUDES.

L'Enric en els bons temps.


Nevant amb el SCANIA. Al fons.








Anem per un altre.


Qui carregat de xampany ENRIC.




Amb aquest SCANIA, V8 arriba la jubilació.















26 de juny 2024

MAHI. PEGASO ESCALERA.

 

Pegaso escalera cedido por el Ayuntamiento de A Coruña a la Fundación JOVE. MUSEO MAHI.



Cabina artesanal de Pegaso 1065.