13 de maig 2018

TROBADA AMICS CLASSICS DEL TRANSPORT.



Eren les 9 del matí. Ens varem trobar a la gasolinera en front Can Pamplona, a la rotonda de la antiga nacional 152 que va de Barcelona a Puigcerdà.

El Toni, amb el autobús Pegaso, Setra Seida de Transports Pous.
El Joan amb el autobús Pegaso Beulas, carregat de gent i amics del municipi de Sant Feliu de Codines.
El Josep Iglesias de Moia, amb el seu Ebro serie B.
El Xavier amb el seu Nazar serie B.


Engerem de Vic, despres de les salutacions, 
fins al lloc de esmorçar. Rupit. Travesem
 L'Esquirol, Cantonigros. pugem fins els 
mil metres del coll de Bac i les dues cases 
de la por, per baixar un poc fins a Rupit.




La boira agafada a Vic, en continua empaitant.


A Rupit, fem el esmorçar. Cada u es ha portat el seu.
El cafè el prenem al Bar, i despres de unes petites 
compres, continuem viatge. Proper destí, Santuari de
nostre Senyora de la Font de La salut.




Una minse pluja ens acompanya.






Algú, surt a la carretera a relaxar-se i escolta musica.



Revolts i revolts, passem la Devesa, antic hostal de
traginers, diligencies i carreters. Fi de la comarca
de Osona, entrant a la Gironina de La Selva.
Passem el Coll de Condreu i el cami del Far, per
entrar a la Garrotxa. La comarca verda. Tres corves
en-vall i a la nostra esquerra, agafem el caminet del
Santuari de La Salut.











Tot seguit, baixem la "costa", que diuen, els de la
zona. Ni un sol tram recte, fins a la seva fi, als 
Hostalets d'en Bas.



Dels Hostalets, Sant Esteba, fins arribar a les Preses.
Dinar a Can Morera, un menú, que qualitat preu molt
que desitjar, ja que en un dia feiner es redueix de 8 euros.





Com a ultima parada, abans de enfilar els túnels 
de Bracons i cap a casa. La agrobotiga de Verntallat.
Botifarra fresca i tota classe d'embotits, per recorda
a casa, aquest viatge












TRANSPORTES J.VILANOVA Y CIA. S.A. 2



Transportes J.Vilanova y cia. S.A.en  O.P.

Combinando el carbón, con las obras públicas,
 Vilanova adquiere dos camiones Ebro,
para el servicio de alguna contrata del
Ayuntamiento de Barcelona.





Un dirigente de la empresa el dia de la entrega.
Placa verde.



Este camión Ebro C-550, entoldado solo la mitad,
estaba al servicio de  la construcción, en  Ciudad. 
Disponía de volquete y sus quehaceres diarios eran
transportar una cuadrilla de peones, sentados en la 
parte debajo la lona en bancos laterales y el resto del
camión para arenas,gravas adoquines, palas picos 
capazos  y toda clase de útiles para cualquier repar-
ción en via urbana.



Otro Ebro, C-550, igual que su hermano anterior 
con una cuba de alquitrán, acoplada, también `para
las reparaciones viarias de Barcelona.

En la imagen y delante de los garajes de Vilanova.
Un Hispano Suiza de Gas-Oil, con un remolque
de maquinaria, cargado de traviesas.


El GMC, arrastrando otro remolque. Este de tres ejes.
Tambien con las extrañas traviesas.



En la fotografía, cinco Pegaso, con cubas de cemento
para su suministro en la construcción del Pantano de
Susqueda. (Girona). De color Vilanova al fondo un
camión Pegaso especial fabricado para el ejército. 
De este tres unidades se vendieron, equipaba 
un compresor volumétrico, que aumentaba
 la potencia del motor. Este camión se fabricaba en
tracción a todas las ruedas del conjunto.


Imagen de la llanta de estos cinco cami-
ones que no es de araña, es estampada.





Mas camiones, para hidroelectrica de Catalunya
en la construcción del pantano de Susqueda.
Estos equipan llanta de araña.


El aguerrido GMC de Vilanova, cargando una tubería
para subirla desde pie de presa.



Magnifico dumper de la marca Henschel.







6 de maig 2018

TRANSPORTES J. VILANOVA I CIA. SA.



Capítulo primero.
El transporte de carbón en Barcelona.

J. Vilanova y Cia. SA, se inicia en el transporte, con la comercialización del carbón. Eran los años en que el carbón, era el combustible, más usado en la industria europea. Las  instalaciones, de Vilanova y Cia S.A, se encontraban en la intersección de la Avenida de Meridiana, calle de Wellington y Paseo de Pujadas.  (Foto 1). Como era costumbre la familia vivía en la epoca si podías,  en la casa encima del negocio.

En aquellos tiempos, los trenes atraviesan todo Barcelona al descubierto y en las estaciones termino se crean  apartaderos para vagones de mercancías.
 En esta estación cercana a su negocio. J Vilanova descargaba los vagones de carbón, para su trasvase a los camiones de reparto.
Tambien cargaban en los muelles de Barcelona directos al cliente.

El carbón era el Oro Negro de aquellos tiempos.  Se quemaba en las grandes calderas de las fábricas,  para agua caliente de calefacción y tratamientos.El vapor que se generaba era el motor para el pleno funcionamiento de ´la maquinaria.

Tambien los trenes funcionaban con máquinas propulsadas por el vapor creado por el carbón. Los locomóviles en las carreteras y las cocinas de las casas, restaurantes y un largo etcétera, hasta las pilas de las linternas se hacían con carbón.

Un gran negocio que explotaba la empresa Vilanova.

Imagen portada.




Instalaciones de la empres J.Vilanova y Cia. SA
en la calle de Marina de Barcelona. Estas insta-
laciones se usaban como taller de reparación
 de los vehiculos y gruas. El carbón se cargaba
en la estación del ferrocarril o en el puerto directamente.
En esta imagen a nuestra izquierda, vemos un chasis
 de camión, al que se le ha incorporado un largo brazo, 
conuna cuchara para cargar el carbón. Me imagino con 
una potente toma de fuerza y cableados. Tambien en la
imagen observamos "la Rubia" y un camión en reparación.



Fotografía del camión cuchara, levantado por
la nueva grúa, adquirida por Vilanova. Asomando
al fondo "la rubia". Este camión se colocaba entre
el camión y el vagón de ferrocarril, para el trasvase 
del material.


El primer camión de Vilanova sin número asignado.
Se trata de un camión,matriculado en 1924
 marca USA,(Liberty) importado de Estados Unidos,
por Riegos y fuerzas del Ebr. Antigua Fecsa 
de la plaza de Catalunya 2. Camión 
 pionero en el transporte en Barcelona. Las ruedas,
 son de mazizos,anteriores al neumático, sin puertas
 en la cabina.Sobre la carroceria metalica se han añadido
 unas alzas de madera para dar más capacidad,
 ya que el carbón pesa menos que la arena. Este camión
 también incorpora un volquete con engranajes mecánicos.
 Foto tomada en el apartadero de la estación
 del Norte en Barcelona.


Berliet, fotografiado en el apartadero de Barcelona.
Este camión con caja volquete ya incorpora neu-
máticos de aire en el eje anterior. En el eje trasero 
monta mazizos, impinchables. Detrás suyo un vagón de
 carbón, procedente de las cuencas mineras 
de León y Asturias. Este camión fue comprado de
segunda mano a Salvador Savalls, de Sant Joan
 de Palamós, provincia de Girona.


De marca desconocida y carroceria artesanal
esta "rubia", de 1928 es el que hacía el reparto, 
en capazos de esparto apilados una encima otro,por el
centro de Barcelona, a los particulares,( pocos,)
que podían cocinar y calentar el agua con la
llamada "cuina Economica". Pisos del Paseo de
Gracia y Diagonal, que siempre olían a carbón.
Fotografía tomada en la calle Marina de Barcelona.


Camión de la marca FORD, matriculado en 1929
ostentando el N1 de Vilanova ya con ruedas gemelas, 
 detrás, aumentando la capacidad de carga. Detrás
primeros bloques disgregados, de la calle Marina.


Camión de la marca Chevrolet, matriculado en
1936. La empresa se moderniza. La guerra civil
empieza su andadura. Seguro será requisado.


Precioso camión Bedford. Todo un camión. Tambien
al servicio del carbón en Transportes Vilanova.


Acabada la guerra Civil y ante la escasez de productos
petrolíferos. Los gasógenos con carbón inundan las 
carreteras nacionales. Vilanova vende más carbón. 


Camión Berliet de 1940. Con volquete y caja de
madera. Ruedas de araña y preparado para la
sobrecarga. Tambien equipaba como no, volquete.


Camiòn Diamond T. Importado de USA y matriculado
en Barcelona en 1926.


Otro camión legendario en la flota de Vilanova.
El Hispano Suiza, con motor de Gas-Oil.


Imagen de una gasolinera, repostando el Austin, en 
un poste de maneta manual, con las dos bombonas
medidoras de cristal. Al manchar se llenaba una y se
vaciaba la otra. Este camión lo estreno Vilanova en el
año 1948.


Otro vehiculo de Vilanova.


Extraño camión, de gran belleza estética 
irreconocible para mi.Con volquete para 
el transporte de carbón. Setrata de un camión
USA Liberty con cabina artesana.
Para terminar, el coche de la empresa.




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4 de maig 2018

TRANSPORTS MARQUES.



Transports Marques se inicia amb Josep Marques Cortes, com a xofer.  Avi dels actuals propietaris. conduïa un camió de la Granja la Marinette, fen dos vols de  llet ous i elaborats, de Parets del Valles al carrer Urgell de Barcelona, concretament al numero 71, on la granja hi tenia la botiga al públic, com el servei a domicili.



Amb l'avi Josep arrenca la gasolina a Can Marques.


La camioneta dins el pati de la finca La Marinette.
On es guarda-be per la nit.

Amb la guerra civil, les coses canvien, i es fa de tot, fins arribar al any 1948. Josep Marques i Esteve Marques i Tomas, el Pare dels actuals propietaris, compra  al recader Manils, una concessió d'agencia de recaderia de Mollet  a Barcelona recollint i entregant a mes de Mollet, La Llagosta,   Mas Rampinyo   i Montcada, fins arribar a la agencia de Barcelona. La agencia com la majoria estaba al carrer del Rec, el nom del centre. La Bala de Oro, al numero 28.    També paraven a carrer d'Ali Bey 51, agencia que perdura encara avui en dia.
El primer camió va ser un GMC amb la cabina reformada. Reforma que heuria fet el antic propietari, al que se li compra, el recade  MARTI de Palau de Plegamans. Aquest home havia patit un accident molt fort, cosa que va fer li  desprendre del camió.



GMC, amb carrosseria artesana, de algun planxista,
de Palau o Caldas.


A la mili el Esteva es treu, els carnets, conduint
aquest autobús militar.

Amb els anys, la recaderia i les targes de transport ATF,   per desídia o per no entrar en guerres, deixen de servir per res.


  Els autònoms amb furgoneta pròpia a les ordres de les agencies de transport nacional, principalment les que opten pel tema de "urgent" es carreguen les lineas dels  recades.
 les agencies  nacionals, els hi toca la loteria,  els i surt mes barat.


La flota Marques havent deixat ja, la recaderia.
Scania, Iveco, Mercedes.


Les instal·lacións actuals a Parets del Valles.



Per fi el Pegaso. A partí de avui, començara
 una nova vida al Senegal. I per aprofita el viatja,
el seu transport, sera una tractora Man.



Baixant, els laterals i desmuntant les rodes, es 
elimina, el excés de "galibo".



 La Generalitat gira els ulls, cap una altra banda.    També  els fabricants de furgonetes, pressionen al govern, la producció que es havia estancat, principalment les fabricades a Barceloa Tornem arribar al "todo vale" d'aquest Pais.
De mica en mica, els recaders, van desapareixen.   Surt  la modalitat de ports pagats fins a destí, creant  una guerra oberta entre les agencies, en busca del paquet.
 Hi ha empreses amb mes comercials que treballadors. Se han menjat al recaders i ara es mengen entre ells. Tothom va a tot arreu i moltes vegades els paquets arriben a la setmana. El recades es busquen la vida en altres negocis o pleguen directament.

L'exemple dels Germans Marques es entrar en la logistica de grans empreses i com ells la majoria.
Els únics que varen salvar les linias, foren els autocars, amb les subvencions.      Linias que avui en dia tambe se esta quedant en poques mans.