17 de març 2016

INGERSOLL.




Ingersoll trepant a La Panadella.


Imatges de un grand trepant sobre un chasis CCC, estacionat el cap de setmana a La Panadella.
Simon Ingersoll, el inventor dels trepant, a vapor cap al anys 1800, continua avui en dia. Aquelles empreses centenaries que cambien de mans pro no de nom.

Aquest vehicle fabricat per CCC ( Crane Carrier Company), a Tulsa Oklahoma, abans de venir a Catalunya a fer pous, igual perforaba per petroli a Tulsa. Com alguns dels seus germans que vaig trobar en aquelles terres.











Els CCC trobats a Tulsa, dins el marc de la Route 66.





Tulsa la ciutat dormida. Circulan a les cinc de la tarde per tot el centre ciutat i no varem trobar ningu al carrer en mes de mitja hora.


13 de març 2016

RECADER CASELLAS.




RECADER XAVIER CASELLAS 
a Sant Pere de Torelló.



L'entrada per la carretera de Torelló a Sant Pere, en un dia "d'avans", quan nevaba. Seu de Transports Xavier Casellas.




La primera Nau de Transports Casellas a Sant Pere de Torelló. Corria el any 1962, l'empresa començaba el llarg camí.



Moltes empreses de transports d'avui en dia varen començar com a recaders. Actualment es conten amb els dits de una ma els que queden fidels, exclusivament amb la recaderia.
El Xavier Casellas, en es un d'ells, millor dit la filla i el gendre, amb algun net, tots a una amb els paquets amunt i avall.
També els centres de recaders a Barcelona es han anat estinguint, que jo conegui en coneg tres en marcha. Transports Cargo, centre de recaders del carrer Alava, i el que hi ha a l'estació del Nord, al  Centre de recaders Fores Ali- Bei, cantonada amb Roger de Flor.
La feina del recader es anar recollint encarrecs i recados ames, de les petites partides de  les empreses.en el cas de Sant Pere, la fusta tornejada, embalada en sacs.


EL MON DE LA TORNERIA DE FUSTA.

El recader surt dora, cap a la capital (Barcelona). Abans de les 8 del mati, te que estar repartint, la mercadería dels clients. Els recados delicats, a mes que nombroses recollides i a la fi, els centres de recaders on els clients hi han deixat la mercadería que per la tarda te que estar repartida per Sant Pere. I així dia a dia, sense falla mai, sense tenir un refredat que et faci quedar al llit. Es te que esperar el cap de setmana per estar malalt.




El primer camió del Senyor Casellas, el Ebro A de morro. La copia espanyola del Thames angles de la Ford Motor Company. Comprat al concesionari Ford de Can Rovira al passeig de Vic.
El nom escollit de Ebro, es com hem dit, lo que seria en angles Tamesis.
El fet que el Senyor Xavier començes amb un vehicle relativament nou, respecte als demas recaders, fora, que ell abans de ja treballa de recader com assalariat a una empresa de Torelló, fins que decideix, montarse per ell, amb l'ajuda del seu germa, encara que no va intervindre mai en el negoci.
El dia que va estrenar l'empresa, va passar, per l'imprent a fer un parell de caixes de targetes, per repartirles a tots els clients, de Sant Pere que ell repartia per conta de la empresa de la  que había plegat. L'Endema ja cargaba un camió complet cap a Barcelona. Les agencias que pactá a la capital perque si fesin la recepción eren Front Porta Nova, i Comerc 28, en aquells temps sempre vora les estacions, aquestes prop la estació de França. Mes endevant cambia a Agrupats,
Central Franch, Taulat 179.



El segon camión del Xavier, va se ja d'importació. Un Steyr Austriac. Une de les millors marques a conseguir, aqui al nostre país.
 Un camió d'aquells que va fent, lent pro sense problemes. L'inconvenient que había es que montaba un diferencial de grup curt, molt valent ales pujades i molt lent al pla.





El tercer camió, un Austin-Sava. El Casellas va acabar aburrit amb les quantitats de problemes que li va comportar aquest camió. 
L'únic bo que tenia eren les seves línies esthetiques. Un altre inconvenient per el reparto era el acces a la cabina. Un peu al aro de la roda delantera, un altre peu, sobre la goma de la roda, i el altre dintre la cabina, i mes complicat per baixar.




El proper camió, va ser un Comet, un vehicle de Pegaso fiable, amb un bon preu de compre i si cargabas lo de la "tablilla", imparable amb els 125 cavalls de mare anglesa. Un vehicle que va ser recod de ventas, cap empresa española del sector no pot dir que ha tingut un Pegaso Comet.




El camio numero cinc va ser aquest Volkswagen camuflat de Pegaso. Segons Xavier un altre desastre de vehicle. Ara que començabem a anar be. Tenia molts problemes, amb el ja es tenien que tenir dos vehicles a l'hora per si fallaba.



Un altre Pegaso Comet, lo milloret del mercat en aquells temps. En la imatge un Sant Cristofol, o alguna festa on es pudia pujar gent a la marquesina del camió.








La costum de fer felicitacions per Nadal, de les agencies de recaderia. Els empleats, treien una paga doble amb les targetes nadalenques.


Actualment, la familia Caselles descendents del Xavier, continua cada dia fent el camí de Barcelona i viceversa, amb la marca Mercedes, la que mes fiabilitat li ha donat fins ara.
Esperem que aquest últim roker dels recaders, crec que amb dedicació exclusiva.El únic que queda. Un negoci molt sacrificat y que mai pot fallar. El dia que fallas entre 1.000000, ja has estat condemnat.



Els vehicles appendix, de una bona agencia de recaderia.



Les petites SAVA, de Valladolid, varen ser les preferides per fer les recollides i entregues, de l'empresa de Xavier Casellas, dins els estrets carrerons del municipi de Sant Pere de Torelló.



Una SAVA, mes moderna quan Empresa Nacional De Autocamiones, es quedes amb la empresa Vallisoletana ofegada per intentar sortir amb Joint Ventures, amb BMC, primer i Berliet depres.



Una SAVA Cosmos, molt apreciada per la seva capacitat de carrega, amb una cabina molt cómoda, amb un parabris panoramic i sobre tot una altura del terra a una distancia, molt acertada per el repartiment.




Un altre vehicle en la época del "corre corre", dels pedidos d'avui que es tenien que entregar ahir.


La petita mercedes, en concordancia amb el germa gran.
 També un Mercedes.









27 de febr. 2016

TRANSPORTS MARSOL.




Transports Marsol, arranca Manresa als  anys 40

quan l'avi Miquel, anabe al riu Cardener a buscar sorra
 i codols per conte dels contratistas, de la comarca.

Portave un recuperat 3HC, amb el qual hi podia carregar
de dues a tres tones. La maquina, la pala i els braços forçuts.





Amb el temps, després de varis vehicles, neix l'autentic transports Marsol, amb un Barreiros 300, el qual arrossega una caixa bolquet, de alçes altes, principalment per el transport de la potasa de les properes mines de Sallent i Súria. Era el fill del Miquel. El LLuís


Fotografia amb el Pare dels Germans Marsol i sota dos marcas, que tambe han relevad dels seus antecessors.
 El Chrysler succesor del Barreiros, en si sols li cambia el nom, i els amos. El camió es el mateix.
Muntat a Carrosseries Govias. Empresa muntada per els ex treballadors de carrosseries Comellas, que amb el seu tancament, munten una cooperativa de treball, fen-se carrec dels clients de Comellas.

La nau que surt a la foto, fou cedida als treballadors, per la Generalitat de Catalunya, propietària dels ferrocarrils Catalans, nau on anteriorment es reparaven els seus trens de via estreta  a Sallent.


Després del Barreiros, cambien de marca passant
 a Pegaso. El anagrama de Marsol, es estrena a la visera.






Amb el Germans Jaume i Miki, comença l'empresa moderna de Transports Marsol, tan amb els propietaris , com amb els vehicles.


El Miki.


El Jaume.


Imatge de la primera flota, devant les naus al
polígon de Bufalvent de Manresa.



Scania V 580, en plena carrega de ferralla.
Darrera una bonica maquina de tren.


Una altra carrosseria preparada per els cereals.


Aqui la carrega es el Alumini, per fondre.


Dues imatges front la primera seu de l'empresa
al Poligon Industrial de Bufalvent.








Scania el vehicle preferit per els Germans Marsol.
Actualment, conten amb una flota de 22 tractores 
i 40 semirremolqs.



Les noves instal lacions de Marsol.













.



23 de febr. 2016

PEGASO 125-140 CHASSIS OMNIBUS.





Los chasis que fabricaba Pegaso, eran muy cortos, 
lo que obligaba a los transportistas a ir siempre, con
remontadas hasta los cuatro metros, cosa  que afectaba
substacialmente la inestabilidad del vehiculo, en   las
tortuosas y desastradas, carreteras españolas. 






Diferencia entre ejes del camión y el omnibus.






Por ello, algunos transportistas, optaban por comprar
chasis de ómnibus y hacerlos  carrozar. 

E aqui una muestra de dos carroceros en su labor.
Majoral a Igualada y Gocuma a Castelló.





El chasis Omnibus, con volante a la derecha.



Dos cabinas obra del carrocero Majoral de Igualada.
Sobre chasis omnibus del Pegaso 125. De ferratges
Balsells a Cervera.


El mismo camión tras un espectacular  accidente
y vuelto a carrozar, con diferente cabina.


El carrocero Gocuma de Castelló en un diseño
del mejor carrocero italiano. Camio de Trans-
ports Josep Maria Castells de Torelló.