Historia de una vida, dalt d'un camió.
Josep Palomas i Soldevila, neix a la capital del Montsià. Amposta.
Fill de Ferroviari, conviu els primers anys de vida amb els trens.
Al poc temps, el seu Pare el traslladen a Puigverd de LLeida, com a factor de circulació. Els treballadors d'e L'estat els canviaven sovintegement. Quan arrelaven en un lloc, aviat l'empresa els traslladava.
A Puigverd, si que arrela la família Palomas. Ja fins la tercera generació.
De de jovenet, el Josep ja comença l'aficio de traslladar, coses de un lloc al altra.
Compra un destral-lat, tricicle CLUA, iniciant un servei de recados entre Puigverd i LLeida.
Durant, el servei militar el Josep es treu el carnet de conduir i un cop tornat a Puigverd, ja comença a treballar a una empresa de farratges nomenada Solsona. En aquesta empresa, el transport principal es la palla. Grans envalumadas, vigilant balcons i arbres en tots els seus recorreguts.
El camió un Pegaso nomenat correntment Barajas, per ser el que estrena la Pegaso en la factoria d'aquest poble. Era un gran camió avançat als seus temps.
Les seves rutes, Girona i la Plana de Vic, travessant per les costurudes carreteres de Cervera a Calaf,de Calaf a Manresa i Manresa Moia per Calders i d'alla Collsuspina per tirar-te de cap, per les paelles cap a la plana de Vic, Vall del Ges i a vegades travessar per Roda cap a La Devesa, Rupit Coll de Conreu i de cap a Sant Esteve de Bas. Olot,les Preses. Viatge pràcticament de dos dies de cami. Brincant la palla per arreu.
Al cap de uns tres anys, el Josep, busca altres facetes dins el mon del Transport. Entra a una empresa de LLeida, que treballa per la San Miquel.
Transports Rubi, una de les flotes mes grans que dins la cervesera.
Aqui treballa amb un Barreiros Super Azor Gran Ruta. Li donen la ruta de LLeida a Bilbao carregat de Cervesa. De tornada fa parada a la Planta de Sant Miquel a Burgos i torna carregat de envasos vuits per reomplir a LLeida.
Per l'estiu degut a la afluència de turistes a les costes, el Josep visita varies vegades les costes de Malaga.
Continuant la historia. Al cap de uns cinc anys, el Josep, torna a cambiar de aires. Entre a treballar a Transports Ferrero.
Transport Ferrero treballa per la fabrica de paper de Rosselló. Pedro Alier.
A Ferrero entra per una rocambalesca historia del propietari del camio que en un principi, sols el contracta per un any, per problemes personals.El any es convertir en una estada de quatre anys. El seu cavall de treball. Un impecable Pegaso tres eixos acabat de estrenar.
La ruta de Ferrero dins la empresa Alier era el viatge setmanal a Sevilla. La carga bobines de paper a tope, hasta tinguem que portar mig oberta sempre la porta trass-era.
De Sevilla a Rosselló, ferralla de paper, per tornar a reciclar.
En un del viatges per l'empresa Alier, va tenir un accident fronto-lateral amb un morrut Sava-Berliet que li arranca el eix davanter.
Carregat de bobines cap Sevilla.
Despeñaperros.
Al camió, a mes del eix devanter, tambe es va que tenir que cambiar la cabina, molt malmesa. Es perd amb consecuencia la feina de la paperera i es entra a treballar per la empresa.
MOLINOS INDUSTRIALES MADEREROS SA. Aquesta fabrica es dedica a moldre restes de fuste per fer serradures i envasar-les. La ruta. LLeida-Madrid.
En temps de vacances, el Josep te una gran amistat amb el Bartolome Perez propietari de una tractora 200 que arrastra una plataforma amb gavia de Butano. El Josep carregava a la planta de fabricació d'Altorricó, a la franja i el transportava al magatzem distribuïdor de Tarragona. Els tractes d'amics.
Tractora de Bartolome Perez conduida
esporadicament per Josep Palomas.
Ja la edat,començava a notar-se, habia que buscar feines vora casa. Que millor que les empreses de construcció.El Josep entra a treballar a Sorigue. Una empresa puntera, fins hi tot avui en dia. Alla amb banyeres de quitra el Josep es dedica a fer carreteres principalment a el area geografica de LLeida. Ha començat una altre manera de fer transport per a ell.
Passen cinc anys mes. Sembla que els bioritmes del Josep, son quinquenals.
Cada cinc anys cambi d'empresa. En la varietat esta el gust. En aquesta nova epoca entra a treballar per Transports Balni, un subcontractat de la empresa ARNO d'Alfarras.
Alla entra dins el mon de les formigoneres, la construccio de infraestructures estava en el seu millor moment. Habia que aprofitarlo. Amb aquesta feina coneix un inversor de Viella. Francisco de Dieu. Li proposa treballar a mitjes una formigonera, durant les obres del Hospital de LLeida i perforació dels tunels de la estació. els beneficis anaben al 50% entre el propietari i el Josep. La formigonera, nova i en chasis la recull el Josep al concessionari Pegaso de LLeida, BESORA portan -la a insta-lar la virolla a Barybal de Zaragossa. Aquest camió, ja era un 200 amb turbo, osea un 260 amb la cabina quadrada. Pro als Dumpers, ja que aquesta era la seva configuració, encara Pegaso montaba la cabina vella. La de cap quadrat. Acabades les obres, amb molt bon rotllo. El propietari endurse el camión a Viella i el Josep, quedarse a LLeida.
Els biorritmes de cada cinc anys tornen amb el Josep. Entra a treballar a la Empresa BERO, de Zaragossa.
Aquesta empresa es la encarregada de la construcció de la autovia de LLeida, durant els tres anys que dura.
El Josep conduir una bañera llarga per el transport de saorra, material abans del embetunat, alquitranat. Anys bons i tranquils.
L'autovia es acaba i Bero, proposa al Josep de anar amb ells per altres autopistes arreu de Espanya.
El Josep declina la feina, per quedar-se, preu per preu a LLeida. A casa seva.
Entra a Voltes, on li encarreguen un dumper Mercedes, per lo mateix, carreteres, rebaixos, sorra cap aqui i cap alla.
En aquesta empresa, amb un Actros 4 eixos 440 de Mercedes, Josep es despedeix del transport. Siguen el ultim camió abans de morir.
EN RECORD DE JOSEP PALOMAS FONDEVILA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada