18 de febr. 2023

TRANSPORTS OLIVERAS.

 TRANSPORTS OLIVERAS A LA ROCA DEL VALLES.




Telegràfica explicació del recorregut de una empresa de transport. 

Faustino Oliveras Bassa, va venir de Santa Eulàlia de Ronçana a treballar com a mosso al Sindicat de Pagesos de La Roca del Valles. Molt camp de conreu, amb terreny pla,vinyes i  tambe ramats de animals de tota mena, preferentment xais i vaques.  Això feia que el Sindicat fos un potencial en aquells temps. Tot passava per allà. Tambe els camions. El mont de transport era incipient e interessant per el Faustino, deixar de fer de mosso amb feines molt ferra-gosses i repetitives, prenent la decisió, de fer se xofer.  Amb els pocs diners estalviats es  va entendre amb el gran distribuïdor de vehicles de la comarca. Garatge Baulenas de Granollers,comprant un vehicle recuperat de la Guerra Civil.  




      Baulenas en era un especialista en aquestes subhastes i reconstruccions procedents dels dos exercits. Li va aconsellar un  Dodge Brothers,que havia pertangut a l'aviació i poca feina havia fet.Estave practicament nou.  Ja tenia el camió. Ara a buscar feina per les nombroses agencies de Barcelona.

 Amb el temps, va trobar una  una que li assegura el viatge Barcelona-Madrid. Dos, tres dies de viatge era lo que costava anar amb aquell camió de Barcelona a la capital, embalumat de paqueteria. 

Amb el temps, es va casar i es va acabar  de fer viatges. Torna a la Roca del Valles,on busca feines locals per el camió. Una d'elles intenta, fe el transports de la llet amb cantines a Barcelona. Es cobrava be.   O intenta.  El primer viatge ja li varen precintar el camió, ja que la llet sols la podien transportar unes agencies locals  creades a modo de  cooperativa tancada i amb autoritzacions estatals des-de la capital de Espanya...(com, Santa Digna de la Garriga o Marti de Palau de Plegamants) Eren temps d'estraperlo i tot lo que fora alimentació anava molt controlat.. Aquest-os camions es identificats amb una retolació on hi figurava la bandera espanyola. Igual que les cubas de Comercial Vigatana de Vic a Barcelona.

Descarregant cantines de llet. Des de el Bedford.




 Des-precintat el camió, el Faustino i el seu fill Joaquim varen continuar recollint llet de les cases de pagès de les rodalies de  de La roca, portant la llet a l'estació de Granollers amb el Dodge i baixa-la en tren fins Barcelona, on un llogat la portava a la central lletera. Al fer servir el tren ja estaba controlat, pro no era factible, ni rentable.
 El Faustino volia fer la llet directe amb el seu camio. Algu, els i comenta que si anaven a Madrid a una gestoria concreta traurien el permis.  Varen fer  un viatja a Madrid i aconsellats per un gestor de la capital podrien obtenir el permís per portar cantines de llet des-de les cases de pagès dels termes de la Roca i Vilanova del Valles a  Barcelona. Ho varen aconseguir amb molt de papeleo i mantega. 

La llet es descarregava a la Avinguda Bogatell de Barcelona, al barri del Poble Nou enmig de les grans  fabriques. Torres Herreria i Titan Pintures.
 Al pas dels anys la fabrica va estar la seu de Letona, marca que encara continua a les instalacions de Santa Coloma de Gramenet. Cacaolat i Letona. 

Imatge on el fill Joaquim descarregant una cantina
buida a un vaquer. També a la dreta estacada al la-
teral, la bombona de oxigen pel mecànic soldador 
de el poble. Feina de recader.


Una de les feines mes rentables, dins el mon dels encàrrecs, fou omplir un camió o un furgo des-de les agencies on tenia  parada a Barcelona, com Central Nord, Agrupats, Pirineu 5 etc. per els gran magatzems de el Corte Ingles situats a la localitat de Montornès del Valles.   Poble on arribava tambe amb la paqueteria del dia a dia. Per descarregar en aquests magatzems,les empreses i els transportistes tenias que fer una gran cua a la garita de entrada, on quatre noies, tramitaven la documentació, per la seva descarrega. Alla hi podien passar hores, per un paquet, igual que per un camió complet. La astúcia del Joaquim que hi anava cada dia ja tenia hora assignada i entrava directe. EL FET,va fer se fer un munt de targetes i a cambi de algun regal, les va deixar a les noies de la garita de entrada i a cambi de un regalet de tant en tant, les noies entregaven targetes amb les adreces de les direccions de agencies on parava l'Oliveres a Barcelona a tots els que feien cua per quatre paquets.

El dia de estreno del Bedford.


Els clients se estalviaven de fer el viatja a Montornès a mes de les grans esperes al a garita de entrada. Això si que era un negoci. Camions a preu de paqueteria a una sola descarrega.     Una idea genial.


El Pegaso 1.100 de quatre cilindres. Gran camió
motor petit. Sempre amb la porta darrera oberta. Aqui ja retolat amb les marques a les cuals proveia la llet. Cacaolati Letona. 

El gran client. Magatzems corte ingles de Montornes.




Darrer camió del Joaquim, encara en funcionament.



 Aquesta feina la feia segons el volum , amb un Pegaso 1.100, un Furgo Mercedes, un Ebro D 550 i al final fins la jubilació, un Mercedes1314.    Actualment el Joaquim viu feliçment jubilat.     El seus fills contnuen dins el transport amb clients fixos.
Agraiment al company, Jordi Fluriach Ramentol, perpresentarme al Joaquim. 





4 de febr. 2023

HEREU RIERA.

 Visita a la distribuïdora de Riera Vernis a Arenys de Munt per gaudir de les dues peces de transport guardades curosament per Josep Riera.

IMATGES.   


El petit Citroen que repartia els anisats en garrafes.










El Ebro. Aquest repartia calaixos de sifons, gracioses i garrafes d'aigua.






Ultima generació.








27 de gen. 2023

PERE ARGEMI.

 

Pujava el costerut carrer que puja al castell d'Hostalrich. Havia aparcat a la plaça del centre. En una casa una senyora treia la pols a la porta d'entrada.

Li pregunto si em falta molt per arribar a el castell. Hem diu que em queda molt que torni a buscar el cotxe i el pugi fins dalt, on hi ha el aparcament de les escolas i de alli cap dalt.   També li demano per un forn de pa molt bo que vaig con eixa a Blanes i la bossa em posava que es feia a Hostalrich. La senyora em diu que al poble no tenen botiga,sols obrador i me envia a cal Enrich.

Aviam fet un xerrada, ja qui hi erem, li demano per un senyor que li diuen el "Bomber", he sentit parlar de ell que te una col·lecció gran de xatarras.   Si el conec, em contesta i m'a adressa a casa seva a una masia d'e les afores.

Ja no anem al castell, anem a veure el bomber, despres de comprar el pa a cal Enrich.

Arribo a la porta de la finca i han dos timbres, la porta oberta. Al primer timbre no em contesten al segon surt lluny a la primera casa un noi que em diu que entri.

Busco al bomber?

Es el meu Pare em contesta. No hi es,em dona el telefono, el Pare esta a Figueres i en mitja hora arriba.

Espero.

Efectivament. Mitja hora. Comencem la visita acompanyat pel Pere a una gran nau repleta de tractors. No es veu cap camió. El Pere hem diu que en te tres. Ara, estan amagats entre els tractors.


Camuflat entre un mar de tractors, trobo aquest Pegaso Comet de 14.500 kilos de PMA. Aquest camió de un tractant de pinsos, podia actuar, com a cuba de pinso o traient unes xapes es convertia en caixa de carga normal.




Una mica mes enllà trobem un Ebro serie C. El Pere em comenta que ell no busca camions, que li han arribat junt amb lots de tractors i s'e els havia quedat.



A una punta del magatzem hem trobo, un IPV, una carroceta made in Galícia de una partida destinada al exercit segons em comenta el Pere. No se ha matriculat mai. Es bastant arcaic.



Detall de la part superior de la porta, com si fos acoblat.











23 de gen. 2023

MONROS.

 

En una visita a la magatzem  a Sant Fruitos de Bages, junt amb el company Jordi Fluriach. Ens rep el Marcel que  amb la seva germana Silvia sons els nets descendents de tota la saga que aglutinava des-de el Pare Miquel fins els  fills Pepet,Enric, Ramonet...Juan,Miquelet,Robert, Jordi i Neus,sota els colors blanc i blau corporatius en diferents empreses creades al llarg dels anys fins ara.


De ben petits els fills del Miquel estaven amb els camións.



La rubia per a petits recados i repartiments.



Sneider i Mercedes grans camions per categoritzar una empresa.


Aquest camió treballava per una fabrica de Santa Maria d'Olo
que fabrica les catifes de Melosa a Valladolid.



La flota a Avinyó, treballant principalment per a Industries Morera SA.
Assentada en la població del Bages.


El Pegaso 165  feia el viatje amb coto a la fabrica que va obrir
el senyor Muñoz a Tordesillas.  Hilaturas del Duero.Una historia. 




El Volvo fen el TIR primitivament per comte de SA Transportir.
Obrint cami a la empresa internacionalment.

 

Aquest camió es va amortitzar amb viatges de barrats de ferro per 
construir el pantà de Alcantara al rio Tajo.      Sortia de la Farga de
Hospitalet, amb la porta  darrera oberta aguantada amb les cadenas
 tapat  amb  toldo i portàtil  connectat a la llum de posició trassera.






Paqueteria Barcelona -Madrid.


Un germà Enric, inicia una linea de paqueteria Barcelona-Madrid amb 2 Ford 9000, de morro amb remolc i caixes autosoportades.






El Ford Transconinental, vehicle per fer Internacional principalment.






Punt i final a Sant Fruitos de Bages.