24 de juny 2012

CARROCERIAS SUCARRATS V

El Camió Pegaso Barajas amb Acerbi.


Acerbi empresa italiana ubicada a Tarragona, al peu de la Nacional 340, fabricava els eixos de sobre carrega per afegir als camions espanyols amb xassis curts sortits de fabrica. Era una manera de allargar legalment el camió i a mes augmentar la carrega, pro el fi principal emmascarat era allarga el camió. Acebi tenia una gran experiència ja que en Italia el problema encara era mes gros, i si volies tenir una carrega adequada, la solució eren eixos. Parlan de Italia en aquesta àpoca, els camions encara duien el volant a la dreta. Greu inconvenient quan es circula per la dreta, la rao era evitar que els camions es adelantesin uns als altres per la carretera, al no tenir visibilitat, lo que sie es volia fer un adelantament tenies que tenir molt de espai en recta, i l'altre opcio era agafar l'autopista de peatge en la que se estava farcint italia als anys 60s.









Camió Pegaso 1031 amb la mateixa cabina del Barajas, el mateix motor, sense la Visera de Xapa, en tenies que posar una de Alumini i persiglas. Amb la ballestes devanteres en posició de marcha, no travessada com la del Barajas, amb mes capacitat  de carrega, roda mes alta, eixos mes amples.


La goma lateral de les rodes, pintades de blanc, simulant els aiges americans.











1031 amb Acerbi preparat per la ruta, la llitera ben encortinada i ample, la cabina super espaiosa amb el terra practicament pla, ja que al ser el motor en V tot era espai. Dins la cabina acollats a la xapa posterior anaben els filtres, si els posaves per fora et podies muntar una segona super-llitera sense res a envejar a les de avui en dia. Únic poble ma que no estava tapis ada la cabina, tu tenies que entapissar tu . Quan fumaves, si  hi havia humitat o plovia, del sostre et queien gotes de aigua amb nicotina groga als cabells. Els seients d'aquest camió seients, eren tubulars com les cadires de les terrasses dels bars, units el tubs per plàstic de scoobi-du. Ni aire ni apoiacaps, ni reguladors. Pegasos anaba per la mecanica del TUBO,
 de plàstic per seure i ferro de suport  . L'avia et feia un coixí.





Barajas i 1031 amb Acerbi.

22 de juny 2012

LA ESPAÑA MOTOCICLISTA DE 1954



España en la posguerra, empezó fuerte en los vehículos de dos ruedas y cogió especial relevancia mundial a raíz de la presentación en el mayor salón motorista del mundo. El Earls Court, en Londres, show que dura siete días. Allí se dio a conocer la marca española MONTESA, fabrica de Esplugues de LLobregat.


Este fue el gran salto de una marca que aupó a las restantes fabricadas en el estado español principalmente en Cataluña.


Si el Sr. Permanyer hubiera querido expandirse, en este salón recibió 600 peticiones de distribuidores mundiales, en rea

lidad hubiera necesitado la fabricación de tres años para poder servir a las peticiones.




Otro de los acontecimientos que dio realce a el moto ciclismo español fue en el V trofeo Internacional de Monaco, copando los seis primeros puestos. La mejor la Sanglas de Antoni Agramunt.



SANGLAS.

La primera maquina netamente española la fabrico el Sr.Dalmau con 250 cc y dos tiempos el éxito fue efímero. Corria el año 1920.


En 1927 el Sr. Simó también lo intento con un modelo de dos tiempos y 125 cc. Tampoco prospero.



Montesa Brio 80, sin casco, sin manos Y silbando.


REFLEXIÓN; ASÍ ÍBAMOS LAS PERSONAS QUE AHORA TENEMOS 60 AÑOS Y NOS ACCIDENTAMOS IGUAL QUE HOY.



Luego vino AJS. Sin pena ni gloria.


En Barcelona las FN , PATRIA y AlpHA con patente francesa, usan motores Villiers y DKW. También pronto llego su fin, el que fabricaba una moto se lo tenia que hacer todo, no había industrias complementarias especializadas en el sector lo que hacia perder comba en los adelantos de otros países que si contaban con industrias auxiliares.






Una de las motos que mas triunfo fue la SORIANO,





 quizás en estos años la que mas se fabrico.




En el año 1954 habia en España aproximadamente setenta marcas de motocicletas, y ninguna acababa de forjarse un mercado.


El gran Boom fue la llegada de VESPA,
la scooter italiana, también debido a que fue muy promocionada 
con eventos y concentraciones.



La gran promoción de la Vespa en los años 60 se canalizo a través de la mujer. El régimen quería que se modernizara. La vespa por sus formas es "culona" es femenina.


Quien no recuerda los banderines flexibles encima el guardabarros delanteros, que poco se necesitaba por marcar.



Trobada de Vespas a Torelló, camino del
Santuario de Rocaprevera.






Al mismo tiempo desembarcaba Lambretta en Guipúzcoa, concretamente en EIBAR, se vendía

por 13.000 pesetas, sacando dos modelos al mercado.


Imagen de Lambretta con sidecar.




La mítica, SANGLAS.
 la revolucionaria del mercado español.







La empresa ABELLO en Gijon empieza a fabricar bajo licencia la MV. Augusta.


Año 1952 Industrias Motorizadas Onieva saca al mercado la moto ROA ya una maquina de verdad autentica española. De ella se sacaron versiones de moto carro con la caja en la parte delantera.

En Bilbao nacia Lube, bajo licencia.



La Guzzi con licencia italiana con 68 cc.


La guzzi salia en dos versiones,
 La guzzina de 68 cc y la 
deportiva Zigolo de 98 cc.






Y al fin la autentica.
 De la mano del Sr Permanyer y
 apoyado por Francisco Javier Bulto
 amanecía MONTESA.
 La marca mítica española con la BRIO 80.


Bulto se desmarca y funda otra moto mítica.
 La Bultaco en San Adrian del Besos.


Otras marcas sin futuro, como BEJARANO, GIRO, etc.
En Barcelona Construcciones Mecanicas Clua SA, tambien entra en el juego con una moto de 125 cc y motor Villiers. Motor que ya se fabricaba en España como Hispano Villiers.


Otra marca sin pena ni gloria como AMS.
En Madrid nace COFERSA.

BOPEL, el gran distribuidor de la época.





En Barcelona JUNIOR, especialista en moto carros

El ciclomotor , bicicleta, lo que sea SOLEX.



En Vitoria aterriza Cycles Peugeot, con una moto de 125 cc.
EUYCSA, con el modelo Brisa, RIEJU, ALPHA salen al mercadfo con motores franceses AMC.





y por fin toda la retaila de OSSA  .DERBI  .MYMSA.  BERBI 98. HECHICE.  COLOMET. PREMETA.  ISO...

Ossa en la que es va motoritzar la Guardia Urbana de Torelló.
 A la foto el guardia Diego.





El seguro de las motos.




21 de juny 2012

TRANSPORTS CODINA.



Transcodina...


a La Parada ...


 a La Panadella.
















Hora de dinar.


CARROSSERIES SUCARRATS lV



Continuem amb la saga dels Sucarrats a Cervera.


Pegaso Comet preparat per el transport de farratges.
Les marquesines la gran especialitat de Sucarrats.






Pegaso Europa amb carrosseria preparada 
per FRUITES SEGURA.









El camionet Ebro amb una carrosseria versàtil, desmuntable per palla amb marquesina i com a transport de mercaderies, tanmateix com bestiar.









També furgo per transports de matalàs en Gran Ruta.




DIJO  SEMA  Y  SE  DURMIO.

Pegaso Comet bolquet amb ploma de autodescarga.De Melgosa.





Un altre bolquet are sobre un Pegaso Europa.



La estrella de la col·leccio EL SISU dels Germans Balsells
 Nou, impecable, unic. El camió mes bonic que mai he vist.


Ben preparat per la palla...


El SISU ja treballant, cosa curiosa dels laterals de Sucarrats tan ben tacabats per la seva bellesa, com la força de apuia la carrega sobre ells.







Surt la palla per tot arreu.











PINZGAUER 712,



El Pinzgauer 712 també si li podria denominar, igual que el Unimog el Bou Alemany, aquest es  passaria a nomenar el Bou Suís. El vehicle el te el Sr. Jordi Sucarrats al seu taller, donanli un repàs. Molt amablement hem deixa tirar li unes fotografies. Gracies.


















Les ultimes funcions d'aquest vehicle, fou com ambulància de Muntanya, degut a les seves característiques i als seus tres eixos es podia enfilar per tot arreu.
El habitacle posterior esta condicionat amb un calefactor autònom per mantenir la temperatura,independent de la zona de cabina i motor.







20 de juny 2012

CARROSSERIES SUCARRATS. lll

Un exemple de carro com el que fabricava Sucarrats a Cervera. A la epoca igual feia la ruta fins a Barcelona , rellevant de animals a la altura de Igualada i Esparraguera.





Factura de Jaume Sucarrats, en el seu encapsalat la única data que es podia posar era de 19101 al 1910.



Vehicle actual que el Jordi fa sevir per la seva logística.




Molt util quan una peça no arriba per conducte habitual degut al seu proses, anar i recollirla al fabricant.


Steyer camió Austríac comparable en el barem de metalls amb el Or. Aquests camions amb un gran morro eren molt estimats a La Segarra, podian posar una gran marquesina per carregar mes bales de palla.





El maco de la pelicula, del tractan amb farratges cereals i pinsos SALAT.
 Sols cal una expresiò al contemplar aquest vehicle." Meravellós."



Continuem amb la costum de les generacions Sucarrats de posar dos colors a la caixa. Un encert estètic.





El 165 de Ferran Mussol de Barcelona. Sucarrats ja surt de les seves conrades.



El 165 es diferencia dels futurs 200 per el diposit del aire rodo.   La tracció es composava de  cambi i una multiplicadora manual, lo que comportaba que si volies fer un cambi adequat i matemàtic sense forçar un minin el motor entre.Tenies que colar la multiplicadora, o mitja marcha, entre marcha i marcha, aleshores deixaves el volant, entraves la multiplicadora amb la esquerra,palanca al costat del volant i tot segui, sense respira endavant o enrrere la marcha amb la ma dreta a la maneta que sortia del pis.  Divertit.
Al arribar el Pegaso 200 el sistema era el mateix, sols que la mecànica es  havia substituït per la hidràulica amb força del aire. A la maneta del pis, el pom que la coronava estaba partit per el mitg, a les hores la funció manual de la ma esquerra la feies girant el pom endavant i endarrere segons la ocasió i en el mateix moment precis que movies la maneta endavant o enrerre. Aquestes manetes al ser de tub vuit i poc diàmetre per deixar passar els tubs de Aire es solien partir molt.








TINC QUE PUNTUALITZAR QUE AL SER EDUCAT EN LLENGUA CASTELLANA,LA DICCIÓ DE LES EXPLICACIONS AMB CATALÀ NO CORRESPON A LA MANERA DE PENSA PER MOLT QUE ES VULGUI CORRETEGI. GRACIES.




Pegaso 165 de Salat el mateix tractant del Ford de morro








Mestres de Mollerusa.



Transports Mestres de Mollerusa, continuem amb els Pegaso 165.











FUSTE preparat per la Palla amb cabina xata i chassis allargat. Tambe un 165.