1 de juny 2016

AUTO-REMOLQUE PONS.




Auto Remolque Pons, neix a la localitat LLeidatana de Pons a la comarca del At Urgell.

Pons era reconegut per la fabricació de remolcs i mai pensa en carrossa, camions. La anècdota sorgeix quan un veia del poble, compra un petit camio i li demana a Pons. "Ja que carrosses els remolcs que construeixes, carrossa-em el camió".
Pons li va dir que no pro el bei, va deixar el camió a casa el carrosser. El carrosser li va repetir que no li carrosseria, que ell feia remolcs. Pro en una petita davallada de feina es va carrossa i fins avui.

Auto Remolc Pons neix com empresa familiar el 4 de febrer de 1961,per la fabricació de remolcs agrícoles. El taller es localitza a un petit local situat al numero 25 de la carretera de La Seu.

Amb el temps, com expliquem en la anècdota anterior, es va anar especialitzant en el sector del transport, i tambe donant servei a tota la comarca, dels primes fabricats.

Pons al any 1974 degut al creixement de la feina, Pons trasllada els tallers a una nova nau, mes amplia, a la mateixa carretera de La Seu, 110.

Actualment Pons, porta mes de cinquanta anys, de treball i experiència en la construcció de carrosseries per a camions.


IMATGES DE CAMIONS CARROSSATS PER PONS.




Aqui, abans de ser Ibercaja era, Can Pons.
Junt al magatzem de les codolines.



Els remolcs que fabricava Pons.
 Inclos amb ploma.


Detall de la força de la grua aixecant un gros tronc.



Els primes camións.



Un TEMPO Onieva,  gavia d'animals, un dels
 primes carrossats de Auto Remolque Pons.
Aquest Tempo era per el transport d'animals
del Senyor J. Vilaseca de Ponts. Telefon 106.



Borgward Iso, carrossat per el transport
d'animals a la Granja Torra.
Casa Rossell-Pinell.



Aqui tenim un SAVA, preparat pel transport
 de Pinsos animals. Vehicle propietat de 
Garrabou, de Tornabous.



El EBRO B, un dels classics d l'epoca.
Carrossat per el Sr. Roches de Manresa.
Darrera el Local de A.R Pons



Carrossat per carrega general.
 Per a Pere Vilalta de Agramunt.


EBRO D-150. amb roda sencilla darrera
 de Valenti de Manresa. Gavia de bestiar.



AVIA de 6.00 kilos de PMA, per 
A. Bach de la Seu d'Urgell.



Avia carrossat per el transport general per 
El Senyor Garcia  de Peramola.


Un altre Avia, carrossat tant per bestiar, com
carrega general.



Mercedes fabricada a Barcelona.
Carrossada per Pons .
Per els Germans Picas de Puigcerda.


1972 Mercedes D-406, carrossada per
paqueteria per Argerich de Manresa.



Thames Trader, carrossat com a volquet, 
per a Francisco Clotet de Barcelona, especialista
en transport de gra del Moll de Barcelona.



Un altra Thames Trader volquet per a 
Arauz de Barcelona Any 1964.



Un dels primes Barreiros. Se entregaba en chasis
i la cabina la fabricava un carrosser, especialitzat.
Propietat de J. Farres de Ponts.




Barreiros de carrega general de Miquel Juyent de Igualada.



Barreiros ja amb cabina mes moderna,
 carrossat per el transport de farratges.
 Aixi ho mostra la gran marquesina.
Cap a Sant Guim de Freixenet.



Un Barreiros Super Azor. carrossat per
a un bei de Ponts. El Senyor Vidal.



Barreiros Ja amb la ultima cabina, estil Dodge o Fargo.
Precios quatre eixos, per el transport de cereals.



Dos camions Henchel del Sr. PALA d'Igualada
Preparats per fer ruta.






Pegaso tres eixos carrossat per a
Transports Pala de Igualada.




Pegaso Europa carrossat per a J.L.Vinseiro.
de la Seo D'Urgell. La tara i carga deuen estar
equivocades ja que li donen 16.000 kilos.




Un altre Pegaso Europa, per a Cereals
 Hnos. LLuchT-171 de Artesa de Segre.



Carrossat per Pons per aquest Pegaso Comet 
al Sr. Batlletbo. De Fígols.



D'Andorra tambe, es carrossa a Pons.





Precios Pegaso de Rafael Badia de Guissona
amb una petita pluma. Els "tapacubos" de 
Pegaso ressalten la imatge.



1970. Company Claret, de Cardona
carrossa aquest  tres
eixos per el Transport d'aigua envasada.



Actualment Autoremolcs Sorribes S.L. ofereix un ampli ventall
de solucions, per el transport, a mes de reformes totalment
personalitzades, que han anat adaptant als temps actuals
i a les necessitats del clients


































30 de maig 2016

JOSEP PALOMAS FONDEVILA..




Historia de una vida, dalt d'un camió.



Josep Palomas i Soldevila, neix a la capital del Montsià. Amposta.
Fill de Ferroviari, conviu els primers anys de vida amb els trens.

Al poc temps, el seu Pare el traslladen a Puigverd de LLeida, com a factor de circulació. Els treballadors d'e L'estat els canviaven sovintegement.   Quan arrelaven en un lloc, aviat l'empresa els traslladava.


A Puigverd, si que arrela la família Palomas. Ja fins la tercera generació.

De de jovenet, el Josep ja comença l'aficio de traslladar, coses de un lloc al altra.
 Compra un destral-lat, tricicle CLUA, iniciant un servei de recados entre Puigverd i LLeida.










Quan el CLUA, falla. Un amic li deixa una DKW 800, mitjançant uns acords, entre el dos, continuant la tasca de recaderia. Arriba, la mili, i com molts altres emprenedors, el negoci es va tinguer que tanca.







Durant, el servei militar el Josep es treu el carnet de conduir i un cop tornat a Puigverd, ja comença a treballar a una empresa de farratges nomenada Solsona. En aquesta empresa, el transport principal es la palla. Grans envalumadas, vigilant balcons i arbres en tots els seus recorreguts. 
El camió un Pegaso nomenat correntment Barajas, per ser el que estrena la Pegaso en la factoria d'aquest poble. Era un gran camió avançat als seus temps.
Les seves rutes, Girona i la Plana de Vic, travessant per les costurudes carreteres de Cervera a Calaf,de  Calaf a Manresa i Manresa Moia per Calders i d'alla Collsuspina per tirar-te de cap, per les paelles cap a la plana de Vic, Vall del Ges i a vegades travessar per Roda cap a La Devesa, Rupit Coll de Conreu i de cap a Sant Esteve de Bas. Olot,les Preses. Viatge pràcticament de dos dies de cami. Brincant la palla per arreu.





Al cap de uns tres anys, el Josep, busca altres facetes dins el mon del Transport. Entra a una empresa de LLeida, que treballa per la San Miquel. 
Transports Rubi, una de les flotes mes grans que dins la cervesera.
Aqui treballa amb un Barreiros  Super Azor  Gran Ruta.  Li donen la ruta de LLeida a Bilbao carregat de Cervesa. De tornada fa parada a la Planta de Sant Miquel a Burgos i torna carregat de envasos vuits per reomplir a LLeida.
Per l'estiu degut a la afluència de turistes a les costes, el Josep visita varies vegades les costes de Malaga.






Continuant la historia. Al cap de uns cinc anys, el Josep, torna a cambiar de aires.  Entre a treballar a Transports Ferrero.
Transport Ferrero treballa per la fabrica de paper de Rosselló. Pedro Alier.
A Ferrero entra per una rocambalesca historia del propietari del camio que en un principi, sols el contracta per un any, per problemes personals.El any es convertir en una estada de quatre anys. El seu cavall de treball. Un impecable Pegaso tres eixos acabat de estrenar.
La ruta de Ferrero dins la empresa Alier era el viatge setmanal a Sevilla. La carga bobines de paper a tope, hasta tinguem que portar mig oberta sempre la porta trass-era.
 De Sevilla a Rosselló, ferralla de paper, per tornar a reciclar.
En un del viatges per l'empresa Alier, va tenir un accident fronto-lateral amb un morrut Sava-Berliet que li arranca el eix davanter.



Carregat de bobines cap Sevilla.
 Despeñaperros.


Al camió, a mes del eix devanter, tambe es va que tenir que cambiar la cabina, molt malmesa. Es perd amb consecuencia la feina de la paperera i es entra a treballar per la empresa. 
MOLINOS INDUSTRIALES MADEREROS SA. Aquesta fabrica es dedica a moldre restes de fuste per fer serradures i envasar-les. La ruta. LLeida-Madrid.



En temps de vacances, el Josep te una gran amistat amb el Bartolome Perez propietari de una tractora 200 que arrastra una plataforma amb gavia de Butano. El Josep carregava a la planta de fabricació d'Altorricó, a la franja i el transportava al magatzem distribuïdor de Tarragona. Els tractes d'amics.




Tractora de Bartolome Perez conduida
 esporadicament per Josep Palomas.


Ja la edat,començava a notar-se, habia que buscar feines vora casa. Que millor que les empreses de construcció.El Josep entra a treballar a Sorigue. Una empresa puntera, fins hi tot avui en dia. Alla amb banyeres de quitra el Josep es dedica a fer carreteres principalment a el area geografica de LLeida. Ha començat una altre manera de fer transport per a ell.


Passen cinc anys mes. Sembla que els bioritmes del Josep, son quinquenals.
Cada cinc anys cambi d'empresa. En la varietat esta el gust. En aquesta nova epoca entra a treballar per Transports Balni, un subcontractat de la empresa ARNO  d'Alfarras.
Alla entra dins el mon de les formigoneres, la construccio de infraestructures estava en el seu millor moment. Habia que aprofitarlo. Amb aquesta feina coneix un inversor de Viella. Francisco de Dieu. Li proposa treballar a mitjes una formigonera, durant les obres del Hospital de LLeida i perforació dels tunels de la estació. els beneficis anaben al 50% entre el propietari i el Josep. La formigonera, nova i en chasis la recull el Josep al concessionari Pegaso de LLeida, BESORA portan -la a insta-lar la virolla a Barybal de Zaragossa. Aquest camió, ja era un 200 amb turbo, osea un 260 amb la cabina quadrada. Pro als Dumpers, ja que aquesta era la seva configuració, encara Pegaso montaba la cabina vella. La de cap quadrat. Acabades les obres, amb molt bon rotllo. El propietari endurse el camión a Viella i el Josep, quedarse a LLeida.




Els  biorritmes de cada cinc anys tornen amb el Josep. Entra a treballar a la Empresa BERO, de Zaragossa.
Aquesta empresa es la encarregada de la construcció de la autovia de LLeida, durant els tres anys que dura.
El Josep conduir una bañera llarga per el transport de saorra, material abans del embetunat, alquitranat. Anys bons i tranquils.
L'autovia es acaba i Bero, proposa al Josep de anar amb ells per altres autopistes arreu de Espanya.
 El Josep declina la feina, per quedar-se,  preu per preu a LLeida. A casa seva.







Entra a Voltes, on li encarreguen un dumper Mercedes, per lo mateix, carreteres, rebaixos, sorra cap aqui i cap alla.
En aquesta empresa, amb un Actros 4 eixos 440 de Mercedes, Josep es despedeix del transport. Siguen el ultim camió abans de morir.



EN RECORD DE JOSEP PALOMAS FONDEVILA.


























PEGASO 165 DE GONZALO LATORRE I FILL.


Aquest Pegaso 165  el compra el Sr. Latorre de  segona ma a Torrelavega.   (Santander).
En aquells temps, degut a les empreses ferricas instal·la des a aquella provincia, els camions de gran tonatge i abundaven,   com el seu mercat de segona ma.  Vehicle impossible de trobar en aquelles condicions  a Catalunya. La seva feina a les conrades de LLeida treballar per la Cervecera San Miquel en ple tems de expansió nacional.
 



El Gonzalo de petit, ben abrigat al hivern LLeidatà.


...i la saga continuarà amb els Renaults del fill Gonzalo.
de la ma de Teifer i  Taisa. Fins a l'actualitat.

















22 de maig 2016

CHEVI 5000.





Alimentada amb un motor V-8 de 5.000 cc. Josep i Maria, hem han presentat la seva Chevi, a la concentració de Clàssics de Montornès del Valles.

Les paraules, son:  meravellosa, preciosa, romàntica, esquisita.



La Maria ens ha explicat de les qualitats del vehicle, amb seients giratoris davanters, taula per fer els apats, nevera i un llit desplegat-ble per passar la nit. 




Treta pràcticament de la chatarra, el Josep amb
els temps lliures ha aconseguit, aquesta meravella.







sense paraules dels detalls interiors de la Chevi,
on la Maria amb paciència ha confeccionat les
teles i bordats i cortines.