El Marcel començá molt jove a revolcarse amb la granota
per sota els autobusos de Can LLatzer. Aixi es, com es coneixia
a La Vall del Ges, als Autos Verdaguer, a Sant Pere de Torelló.
Anabe, de professió com torner de fuste,
el ofici amb mes personas a Sant Pere de Torelló.
A la torneria comença als tretze anys, pro el desti el va portar
cap a la mecánica i a la de conductor de
autobusus, primer servei regular i despres en servei discrecional.
Els aprenents de mecanic, de les empreses d'autobusos, lo que
solien fer era pasarse el dia, escombran i fregant els vehicles,
després de cada servei. Els serveis eren curts i seguids, solien
ser portar els treballadors de sant Pere a les difents colonies
textils, principalment a els Anglesos, Borgonya, al terme
municipal allunyat de Sant Vicens de Torelló.
El aprenent adelantat, ja amb una edad de uns 18 anys,
lo que solia fer era agafar el autobus carregar el personal
i anar/recollirlos a les diferents fabriques.
Els dissaptes i diumenges, ja amb els conductors profesionals
els Autos Verdaguer solien fer excursions a Santuaris, aplecs
de Sardanes, tot viatjes dins les comarques catalanes.
Els dos primers vehices que el jove Marcel,va netejar i conduir
eren un Studebaker i un Dodge, tots dos emsamblats a Espanya
de procedencia norteamericana.
B-45291. El Studebaker.
El petit Marcel, amb la granota en els durs temps
d'aprenentatge. A la roda dreta el fre de ma.
Un gros codol tret del riu Ges.
B-50.936 El Dodge Brothers.
Aquí tenim els dos Autobusus del LLatzer, amb
dissabte o Diumenge cap el Aplec de Olot,
al Santuari de la Salud, a banyarse al Cobert
de Puigcercos, o qualsevol excursió, que en
aquella epoca, sense vehicles particulars era
una esperada il-lusiò.
B-54.817.
Mes endavant en un taller mecánic de Vic,
nomenat Can Pou, varen ensamblar sobre
un chasis de Citröen, un motor Perkins un
cambi Ribas i un diferencial Timken. Tot
aixo es va portar a Manresa a casa de un dels
millors Carrosser que hi hagut a Catalunya.
Carrosserias Obradors. SA. D'aqui va sortir
el nou autobús d'Autos Verdaguer. La
empres ja disposa de un vehicle, adequat per
fer unes distantcies mes llargues amb un
mínim de confort que no tenien els seus
antecessors. B-54.817.
Mes endavant, ja entrant de ple dins del mon dels
serveis discrecionals i treballant per les grans
operadores, con Ravigo. Autos Verdaguer compra
aquest precios, Pegaso fabricat, per Jorsa a Mataro.
Aquest vehicle tenia la particularitat, que en el
eix posterior muntabe roda sencilla. El Marcel
diu que sempre li va anar be, ni may se li va
culejar. Despotricat per altres conductors.
Potser es ha de saber conduir.
Aquest autobús, muntabe
un motor de Pegaso Comet de 125 HP.
B-245.143
Aquest vehicle. Va ser el primer autobús que
va arribar a Beget, Per Rocabruna.
T-1764-B
Del Pegaso passem a la competencia. Un chassis
Barreiros, carrossat a Saragossa, per Vanhool a les
antigues instalación de Nazar, adquirides per
Barreiros i passades a Central Carrocera.
Ja estem de ple dins els viatges discrecional
al estranjer,a partir d'ara a mes del anual amb
els pelegrins a Lourdes. Visitarem tot Europa.
Aquí sota pintat de granete un flamant ACO també
carrossat per Vanhool a les instalación de la
Avenida de Madrid a Saragossa.
Un altre ACLO de Verdaguer, aquest, conduit per
el seu company. Josep Garcia, de la Mambla d'Oris.
A diferent del seu company, aquest era Blanc i blau.
Al 57 anys, despres de una enfermetat provocada
per el estrés, en les grans rutes internacionals. La
gran preocupació del Marcel, per la mercaderia
que transportaba. Persones. El Marcel decidí plegar.
Pegaso 165 Setra-Seida, ultim vehicle
conduit per Marcel.
El Marcel, com no, organitzan
per el seu propi conte els viatjes.