Era el mes d'agost, quan la calor estreny, varem decidir anar de excursió. Amb el company Xavier. Esmorzar al restaurant KIKUS de Sant Fruitos de Bages, una botifarra a la brasa i pa amb tomàquet. Anàvem preparats. per fer milles.
El viatje, fins La Pobla de Segur. Fent una parada per visitar uns familiars, del Xavier, tanmateix visitar una cava de vi DO. Costers del Segre, a La Vall de Baldomar.
El viatja per va de carreteres estretes i costerudes, continuar ruta, per el port de Comiols, fins a La Pobla de Segur, on un company, vilatà, Quimet, ens volia ensenyar una troballa. Un ferro oblidat a la muntanya.
Autobus Steyr, austríac.
Vehicle apropiat per les carreteres de muntanya.
A la boca del antic túnel de Viella.
Tres restaurants i tot plens. A la fi decidim entrar a un Bar de Tapes. El Cafè de la Unión.
Aquest cafè, inaugurat no fa gaire, presentava una exposició de antigues fotografies, de una empresa de transports de viatgers, creada arrel del desembarc dels obrers, a la Vall Fosca, concretament a Capdella, on hi construirien un a gran presa, per obtenir, l'aigua per fer moure les turbines de una central elèctrica. Seria una central reversible. L'aigua baixa del Estanyento i per la nit els sobrants d'energies d'altres centrals elèctriques, l'aigua baixada torna a pujar al lloc d'origen.
El locomotor per pujar dalt perpendicular al tub.
Carrilet fins al cap d'alt de la pressa.
Segons Sisco Farras, cronista de La Pobla, ens explica, en un pamflet, que en tres mesos, 3000 obrers, varen construir la carretera que enllaça, La Pobla amb Capdella.
També ens comenta al seu escrit que la obertura de la carretera,provoca la creació de una empresa de coches de llinia, que enllaçaria les dues poblacions.
La empresa. LA PRIMERA DEL FLAMISELL. Nom del riu que divideix a Senterada les dues poblacions.
En aquesta epoca, es quan es descobria per una gran part de gent de Catalunya, els paisatges i paratges, els llacs i les aigues dels dos Pallars, e inclosa la Vall dÁran.
La Primera del Flamisell, a mida que es arranjaven carreteres, anava obrin linies de transport.
La Pobla-Caldes de Bohi.
La Pobla-Vall dÁran.
A la fabrica de ciment de Xerallo.
Al Pont de Suert.
Un altre historiador. Manel Gimeno, ens apunta que el primer vehicle a la primera linia la de Capdella, va ser un Hispano Suiza de 16 places.
També comenta Manel Gimeno que la companya, va adquirir dos coches, un era una rubia, per pujar, fora de les hores de la linia regular, a enginyers i homes de negoci, que tractament amb el materials de construcció de la central Hidroelèctrica.
La fi de LA PRIMERA DEL FLAMISELL, va ser quan es va vendre a la companya. LA OSCENSE, la qual anys mes tard la va vendre a L'Alsina Graells.
Imatges que decoren el cafè de La Union.
Entrada al cafè de LA UNION.
L´estació de servei, on repostaven els vehicles
de La Primera del Flamisell
.La rubia. Per pujar a Capdella fora de les hores
del cotxe de linia.
Imatges dels records. El accident del 2CV
que es tira sobre el autobús, completament
a l'esquerra i baixant.
Dalt i baix. Borroses fotos del Steyr.
Una imatge frecuent. La neu cobrin part del autobus.
A mig camí entre les dues poblacions, Capdella i La Pobla, trobem Senterada, municipi travessat pel vell mitj, per el riu Flamisell, el que dona nom a l'empresa d'autobusos.
A l'entrada del petit poble. La posada de Guinart. Bar, Fonda, botigue de queviures, estanc de tabac i pòlisses governamentals etc. Mes important que el Ajuntament.
Alsina Graells substitut de la Oscence que tenia
en propietat la Primera del Flamisell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada