23 d’ag. 2023

COTXES UTILITARIS DE LA POSTGUERRA ESPANYOLA. (1)

 

EXPOSICIÓ DE VEHICLES DE POSTGUERRA DE CLAUDI ROCA A GIRONELLA.

Segona part de la visita a la col·lecció de Claudi Roca de coches de postguerra. Feta la crònica dels comercials ara exposaren els utilitaris, tambe, com algunes de les seves prestacions , a mes de el llocs on es varen fabricar.

El primer el que es varen fabricar mes com no. EL BISCUTER. Amb varies modalitats, el 100,200,Esport i camioneta o rubia.


El model 100. El conegut per tothom. "El zapatilla", amb un motor Hispano Villiers de 197 CC, va ser el cotxe de molts espanyols, tips d'anar amb moto i lluint de descapotable.  Fabricat per AUTONACIONAL SA  a la veina població de Sant Adrià de Besos,pràcticament dins Barcelona, ja que la fabrica era al final del carrer de Guipúzcoa. El primer cotxe de moltes familias. Corria el any 1954.



En aquella epoca, la gent no estaba gaire grassa.



El segon model, tenia un cambi estètic amb la graella frontal, pro no gaire mes. Mateix chasis, mateix motor i el seu nom era BISCUTER 200 A. TORPEDO. Fabricat amb xapa de ferro.




El tercer BISCUTER, ja no tenia que veure res amb els anteriors. També era una altre empresa el fabricant AUTOMOCION NALSA. La fabrica al mateix lloc on BISCUTER-VOISIN havia començat.  El sobrenom que li varen posar a mes de ESPORT era PEGASIN per el seu frontal amb creu com els cotxes i camions Pegaso de aquells temps.




DAVID.
Empresa radicada encara actualment al carrer d'Aribau, per sobre La Diagonal. David, va construir varies classes de coches. Inclos es va constituir en empresa de taxis, fabricant els propis vehicles de lloguer. Aquest model, el varen nomenar TRICAR. El motor de 345 CC era fabricat per la mateixa empresa.
El model mes semblant  d'aquests minicoches a un autodexoque de la nostra infantesa.



Detall de la tracció.



JUNIOR. (PRIMERA SERIE)

Un altre fabricat a Barcelona, concretament al carrer de Mallorca, 80, encara que la xapa la feien a Hospitalet. Molts pocs coches, no mes de una vintena. Fabricat entre el 1955 - 1956, muntava un motor Hispano Villiers. El serie( I )amb un de 120 cc. i la segona serie augmentant la cilindrada fins a 197 cc.



Detall de la porta amb roba.


JUNIOR (SEGONA SERIE)

Els dos únics vehicles que quedant de aquesta marca. Estan junts, encara que, per recuperar  aquest darrer model per restaurar,  el seu amo va tingues que anar a buscar-lo molt lluny. A la foto la reixeta posterior esquerra on es acobla el Hispano Villiers. Els que ho han portat diuen que arribava als 75 kilometros/hora. Fabricat per REINA JUNIOR. SL. Barcelona.




MT.
Maquitrans y elementos de transporte SA.

Aquesta empresa de Barcelona al carrer dels Almogavars, cantonada Luchana, es dedicava degut a la falta de combustible per locomoció a convertir autobusos amb troleibús, principalment els de dos pisos.
Aquesta empresa tambe es apunta a la moda de fabricar petits coches de tres rodes. El primer per devant semblava un cotxe i per darrera una moto. El motor era de fabricació propia i cubicava 175 cc.



...SEGONA SERIE.
Res a veure amb la primera. També muntava un motor de 175 cc de fabricació propia. A aquesta carrosseria li deien la spider. Corria el any 1957.
Maquitans va fabrica molts pocs vehicles d'aquests, passant al mon de la moto, muntant la famosa  Ducati.












21 d’ag. 2023

CADILLAC FUNERARIO.

 


Cadillac funerario a Pontevedra.

Solo, en medio de una parcela, envuelto de naves, pero no es de nadie a que se pregunta.Se restaurara, o se desintegrara por si solo.









20 d’ag. 2023

VEHICLES COMERCIALS DE REPARTIMENT DE LA POSTGUERRA ESPANYOLA.

 COL·LECCIÓ CLAUDI ROCA.

Petits vehicles de transport, que molts hem fet servir, en els nostres començaments, dins aquest mon traginer.

Gracies al company Claudi Roca que durant molts anys, ha buscat,regirat, trobat, pagat i restaurat aquestes joies. 

Inaugurem aquesta crònica amb un des vehicles fabricats per MYMSA, que va tancar portes  just  al barri de Sant Andreu de Barcelona. Un altre industria prometent, que mori ofegada per el INI, quan va volgueu treure una furgoneta, al estil, de quatre rodes. Eren temps quan es havien de importar algunes peses i ajudes a la nova industria emergent de el Estat Espanyol i la porta sempre estaba barrada. Mateix cas que Eucort.








Aquest tricicle, vulgarment denominat RANA,  Fabricat al 1956, era el model ·R de 175 CC, motor monocilindric, es varen construir aproximadament unes 200 unitats, una gran quantitat, ja que MYMSA tambe fabricava motos, un repte per la empresa.  Aquest tricicle pesava uns 400 kilos, amb una llargària de 3 metres i 1'30 d'ampla.




CREMSA.
Contrucciones Radio-electro mecanicas SA.

Fabricant del Poble Nou Barcelonès de motos i material elèctric, per industria tèxtil i telefònica,  tambe de tricicles de repartiment. Muntava un motor Hispano Villiers de dos cilindres amb 250. c c. Corria el any 1955.


PATO.






Detall de la reixa per la refrigeració forçada del vehicle.



ROA

Rafael Onieva Ariza.
Industrias motorizadas Onieva SA.

Rafael, Malagueño, a-fincat a  Madrid, va ser un gran fabricant de motos. Arrel de una comanda de la Guardia Civil de transit, va poder importar d'alemanya motors BMW per equipar-les.  Com la majoria de constructors de motos, va passar al tricicle o "motocarro", amb grans vendes d'aquest producte. Mes endavant va volguer passar a les quatre rodes (com Mymsa)  amb "motocarro", equipant-los amb motors BMW, pro es va trobar la topada de tots. Denegada la importació de motors. Va acabar muntant furgonetes alemanyes TEMPO, fins que va ser absorbit per Barreiros Diesel SA.




EN PREPARACIO. EL ROA RAYMAR 1959.



BISCUTER.
Autonacional SA.

Fabricat a Sant Adrià del Besos, abans de passar el riu besos, (a una nau on ara hi ha una impremta) i final del carrer Guipúzcoa (Barcelona), aquest petit vehicle va ser de tot els de postguerra el mes conegut."el zapatilla", per la seva forma de sabata. Estava íntegrament fabricat en alumini, i la versio que ens ocupa la de rubia o furgoneta d'acer i fusta.

Muntava un motor Hispano Villiers, monocilindric de 197 CC. I es deia que podia arribar als 70 km/hora.

El seu pes no superava en buit els 320 kilos, i les mides eren llarg 2'75 i ample 1'14. Corria el any 1957.






EL BISCUTER DE TREVALL.
AUTONACIONAL SA.
ANY 1958
SANT ADRIA DE BESOS.

I com el seu omòleg anterior, equipa un motor Hispano Villiers de 197 CC, amb un pes aproximat de 300 kilos i les mides 2'95 de llarg, 1'30 d'ample.



...i pensar amb la feina que es arribava a fer, amb aquest vehicles. Barcelona en estaba inundada.




FH.

FURGONETA HISPANO.

Franco i el INI varen arrasar a Barcelona, es varen quedar amb la fabrica Hispano Suiza de camions i autobusos, se la varen emportar a Madrid, i als inicis els camions que sortien de Ciudad Pegaso, eren Hispano Suiza, disfressats amb la marca Pegaso. Les instalacións de la Sagrera (Barcelona) adquirides per la empresa nacional ENASA, varen quedar com a tallers per prototips i fabricació de noves peses per la Pegaso de Madrid.

Les restes de Hispano Suiza SA. Varen passar a un petit taller del eixample de Barcelona, on varen construir durant quatre anys, les furgonetes HISPANO, concretament de 1956 a 1960.


PRIMERA SERIE.




Equipaven un motor Hispano Villiers de 325 c c, amb el qual segons propaganda de la marca podia arribar als 100K/H.(segona serie) Tema, suspensió, frens i altres parts de la seva estructura, anaven molt adelantats als seus competidors, gracies a la informació que disposaven de Hispano.

SEGONA SERIE.




DELFIN
Tri-furgoneta  furgon tancat.

Fabricada a Igualada en 1956, va ser una de las primeres en circular, principalment a Catalunya. Muntava un motor Hispano Villiers de 197 cc. Molt usada per els magatzems tèxtils per a els fardells de roba, al ser completament tancada evitant la pols i altres.





ISETTA

ISETTACARRO, potser la de mes capacitat de carrega de totes les que hem vist, en aquesta cronica

       La fabrica-ban a Madrid sota llicencia Italiana, va tenir una gran acceptació entre els petits comerciants  i distribuïdors de begudes. Idilica per els estrets carres de les poblacions.



AGRAÏMENT A CLAUDI ROCA PER RECUPERAR PER A NOSALTRES AQUESTES PETITES MERAVELLES.