12 de jul. 2013

ALCAÑIZ. Un transport molt especial III.




Algunes carrosses propietat de la Funeraria Alcañiz 
al llarg de la seva Historia. Mes de cent anys.





Carrossa de Primera Categoria, tibada per quatre cavalls,
i acompanyada per escolanets de la Casa de Caritat, any 1914


Enterrament del metge Suaña.




Enterrament del metge Suaña,
amb un altre vehicle  d' època.




Any 1910, enterro de segona classe,
els escolanets jugant amb les  Haches.





Carro amb un cavall, en un enterrament
de primera classe. Conductor Antoni Sobrevals
era el any 1950.



Enterrament amb carruatge de flors.
Any 1922


Enterrament de primera classe any 1943
cal destacar la vestimenta, del cotxer i 
els escolanets amb les Haches.


Enterrament de Dolors Galtés
8 desembre de 1913, al Passatge de la Cova,8









11 de jul. 2013

NAZAR DE XAVIER.




Fi de la primera fase.




Es busca vidre davanter, es busquen cables frens tassers.
Pel setembre quan tornem a estudi.

ALCAÑIZ un transport molt especial.II

FUNERARIA ALCAÑIZ´
Carrer de Magraner,
 davant plaça Clave.
telefon 339
Manresa.





Carruatge de primera classe, que va fer els seus serveis
del any 1914 fins l'any 1948.

El 30 de octubre de 1975 aqueste carrossa es cedeix
al Museo creat per el Servicio Municipal de Pompas Funebres de Barcelona.
El transport es fa sobre un Pegaso 125 de l'empresa Muntaner de Manresa.


La mateixa carrossa, reformada i acristallada.


L'any 1977, despres de dos anys que Muntaner la trasllades a Barcelona, la mateixa Agencia  la recolleix per tornar-la a la Capital del Bages, per el futur museo en construcció.Mai hi arribar i queda dipositada al Cuartel del Carmen, al carrec del Ajuntament.



Carrossa de segona classe, va treballar del any 1946 al 1956
al any 1957 es cedeix en arrendament al consistori de Puigcerdà.

NOTA DEL SR.ALCAÑIZ.






Cotxe de tercera classe amb dos cavalls en paral·lel.
Va treballar a Manresa del 1916 al 1946. Va se trass-
pasat a ESTRADA de Barcelona.




Cotxe de primera classe de luxe. Va fer els seus serveis durant els anys
1950 al 1957, sortint de la cotxera al 1966.


Diciembre de 1966.
NOTA DEL PROPIETARIO.
Este coche ha sido trasladado desde el garaje-cochera, con la mula de "Cal Beya"
a cal trapero. El Tort, de la calle de el Hospital, al almacén que dispone este trapero a la calle de Viladordis, cerca de la Torre de els Busquets.

TRATOS CON EL TRAPERO.
Valor coche, equipado con cortinas usadas, que las tengo guardadas en el armario, corona y cruz, ( sin fanals ).   5.000.- pesetas.
Si se vende tanto por mi parte, como si lo vende el, nos repartiremos el valor de lo que se saque.
Si no se vende y el trapero no lo puede guardar mas tiempo,entonces lo desmontara, y me dara 500 pesetas, pero antes de hacer esta operación, me avisara.
Este trato es para no pagar alquiler al Tort.
Año 1983, el asunto esta por resolver.





Cotxe de beneficència,funcionant desde 1916 a 1946,
es guarda a la cotxera
 i al 1946 es trasllada a la casa ESTRADA de Barcelona


Cotxe de tercera classe, amb un caball
treballa de 1916 fins 1946.












9 de jul. 2013

ALCAÑIZ. Un Transport molt especial. I




Funeraria Acañiz, amb mes de cent anys.
 Actualment com a Funeraria del Bages.



Funeraria Acañiz, neix a Manresa al any 1905, al carrer Urgell numero, 1 amb el nom de FUNERARIA LA CRUZ ROJA, de Francisco Alcañiz Mellizo e Hijo.

Al 1914 es trasllada al numero 10 del mateix carrer, ja que es troba un local mes adient, i am el nom de Funeraria de Fernando Alcañiz Argelés.

Al any 1926 el Sr. Fernando compra un parell de locals al carrer de Magraner de Manresa on es insta-la ja definitivament.





Mentrestant, al 1912 concretament el fill Alcañiz el Fernando, intenta ampliar el negoci a la capital, Barcelona, concretament al carrer Roger de LLuria, a un local junt a la Església de la Nª Sª de la Concepción, amb el nom de "Funeraria de La Concepción".

Pro les ansies de expandir el negoci a la Capital, es veuen aviat esvaides,  per un decret del Ajuntament de Barcelona, el qual atorga els serveis funeraris en exclusiva a la " Casa Provincial De Caritat", que ja exercia el servei de Transport des de les funeràries pròpiament dites als cementiris.

El Fernando no conforme amb el tancament del seu negoci, continua fent la feina pròpiament de  funerària, arregla i preparar els cadàvers per el enterrament.
 lo qual comporta que la "Casa Provincial de Caritat" li denegi el transport dels difunts als cementiris.

 A petició dels familiars, els quals li tenen la confiança, Fernando se les ingeni a per contractar "camàlics"per el trasllat fins als cementiris dels cadàvers a espatlles.




El Senyor Fernando, torna a Manresa, al seu negoci del carrer de Magraner continuant fent els serveis funeraris a la població i rodalies.


La CASA PROVINCIAL DE LA CARIDAD, continua perseguint al Fernando, aterriçant també a Manresa. Deuria de ser un bon negoci, lo de enterrar a la gent i ben ve crec que les actuals empreses municipals son els successors de la famosa Casa de la Caridad.

Al any 1944 ofereix a les empreses funeràries de la zona, bons carrecs per els seus propietaris, si cedeixen a integrar-se al seu grup, ja que a la fi el Ajuntament  si o si li concediria en exclusiva els serveis funeraris de la Ciutat.
 L'ajuntament de Manresa no dona la exclusiva i al cap de dos anys, les funeràries continuaren, senyor Fernando Alcañiz Sellares, sot-director de l'empresa la mes bon possessionada, ja que no va accepta els tractes de La Casa de la Caritat, sense mai vendre ni arrenda, els seus cotxes funeraris a la Casa de De La Caridad.


Fotografia de 1910 de J.Guixa
de una carrossa de un sol cavall
i de primera classe.


Enterrament al any 1905 al cementiri de Manresa, on a primer
terme del grup es troba el fundador, de l'empresa Fco. Alcañiz.



Imatge de la carrossa que va portar
 en el seu darrer viatge al Senyor Bures,
fundador de Industries Bures. Any 1918.

descarregat el taüt al cementiri de Manresa.


Enterrament de segona classe al centre de
Manresa,en primer terme a l'esquerra el Sr.Alcañiz.
Any 1912


Any 1915, enterrament amb tumult, passant per
el carrer de les Bastardes, a Manresa.
 A la dreta les dones ploraneres contractades per el seguici.


Carruatge de primera categoria superior
 davant la paret del cementiri de Manresa,
amb lacais i escolanets. Any 1914.



Els funeraris, també tenien que enterrar als seus.




Carrossa de quarta categoria, amb les lletres de BM
que corresponen a Beneficència Municipal, corria el any 1916.
Aquesta carrossa va fer el servei fins l'any 1926.









30 de juny 2013

EL GAS, JA ES AL TRANSPORT.




Com a la postguerra, el gas torna al transport,
en aquella època per falta de petroli, actualment com alternativa.

Una combustió que no uria de haver deixat de existir durant seixanta anys al nostre pais, tot al contrari de els nostres veins de Europa incluien Portugal que el han mantingut." Spain is difernt." ARA SI ?.
Estem pràcticament "per preu" coma la època del gasogen.













VICTORY.



Algunes imatges de la VICTORY al " rompeolas" de Barcelona, front els grans creuers.














TRANS-VOLUMEN. Port de Barcelona.




Imágenes tomadas en el Puerto de Barcelona, de la pericia de unos cargadores por transportar mas en el mínimo espació.
Artistas de la carga.




Después de la carga, las sillas capiculadas formando un lateral.


Artesanía en la carga,




Sueño reparador del conductor, después del largo viaje,
 este, concreta mente desde Extremadura.



















Singular soporte de la rueda de recambio,
por encima el parabrisas.




El Arte también viaja.








Sillas, bicicletas y escaleras
en el exterior.


Todo un arte de la carga.









Controlando el campamento
 detrás de la estación marítima.