Publicitat de fa 106 anys.
Al 1910, Espanya era un país de carro, diligencies i carromatos.
Tot nabe en tracció animal amb la sal-vetat de unes poques linies
de tren, com el de Mataró a Barcelona, de passatgers i a Somport
en mercaderies. Cal remarcar que era el boom del tren i el vapor
on es na be instal·lant a tota Espanya.
Als paisos riberencs amb Espanya, el motor d'explosió ja donava
els primers passos al carrer, pro no acabava d'arribar al transport.
El govern Espanyol estaba immers en la guerra d'africa, que ja feia
sis anys que durava, trobant moltes dificultats per el transport del
armament,arrossegament peses d'artilleria i tot lo que comporta
una guerra i a mes en les dificultats de l'orografia del Marroc.
El resultat va ser un encàrrec a Anglaterra de sis camions- locomovil
de la marca
Yorkshire.
Aquests camions demanats al principi de la guerra, varen fer un pel
tar arribant el 2010.
Anglaterra va ser un dels paisos mes reticents per abandonar el
sistema de tracció a vapor per el transport de mercaderies, ja que
al 1910 el motor de combustió interna ja estaba en ple rendiment.
El camio- locomovil, va ser el substitut dels primers locomovils
sense caixa de carga i sols arrossegadors, com els que ja hem
parlat d'Anònima de Transports d'Olot, i els que feien el servei
des l'estació de Tàrrega pujant la maquinaria cap a les centrals
elèctriques del Pallars en construcció.
Com hem dit al començament el govern Espanyol inmiscuit amb
la guerra d'Africa li varen arribar els sis camions per algun port
del Nord de Espanya sens poder asseverar firmament si va ser el
de Santander i tot seguit els varen traslladar a Burgos on seria la
seva Seu abans d'anar altra vegada per mar al Marroc.
Amb ells i venia un xofer Angles, que seria el instructor, per els
sis xofers de les maquines. Per alguna raor els conductors es varen
buscar entre els reclutes de Barcelona donada la seva reputació
industrial de l'època. La majoria eren de Sant Andreu de Palomar.
Imatge del primer camió que va circular per Espanya.
Aqui tenim els sis Catalans pioners en el transport mecanitzat.
Aquesta historia ve relacionada amb el Senyor FIDEL OLIVERAS SOLÉ.
Fidel nascut al lo que seria el Passeig de Fabra i Puig al Barri de Sant Andreu
de Palomar. El Senyor Fidel que en la fotografia es el que esta pujat darrera
el camió.
Va esser un dels escollits manegar aquestes maquines. Agafa el "petate"
i cap a Burgos, on el instructor Angles els va aleccionar, abans de marchar cap
al Marroc. Aquests vehicles estaven al Marroc en Intendència com a suport als
combatents que estaven en Vanguardia.
Al llicenciar al Fidel va tornar a Barcelona.
Concretament a Sant Andreu anant a trevallar a la acabada de crear, empresa de la
Sagrera. La Hispano Suiza. D'aquesta empresa passa a una altre del sector també
recient creada a Barcelona. Concretament la Ford de la avinguda Icaria, Empresaa
procedentde les instalacions que previament habien creat al Port Franc de Cadis.
Degut a la seva experiència en tot lo que naba mecanitzat i sobre rodes, la Ford li
ofereix una de les feines millor pagades. La contraprestació, passar molt de temps
fora de casa.
Ford divideix Espanya en quatre parts. A cada una d'aquestes parts i envia un
mecànic especialitat. Total quatre dels millors mecànics que durant tres mesos
solucionen dins la zona que els ha tocat tots els problemes del vehicles venuts
per Ford. Son com els primes concessionaris.
Un temps abans de 1936, al Fidel li va tocar fer el quadrat sud on estaba inclosa en ell
la Ciutat africana de Ceuta. Lla hi havien venut varis vehicles de la marca, lo que va fer
sospitar, que el van enviar pensant amb la invasió.
Alla hi passa tota la guerra. No li concedien passaport era un especie de apàtrida,i
no podia tornar a casa seva, a Sant Andreu.
Ja que aquest document era una egigencia previ per els desplaçats a la Ciutat africana.
Cal remarcar que durant tota la guerra el Senyor Fidel va continuar i percebin el salari
i suport de la Ford Anglesa.
El Senyor Fidel amb un Hispano Suiza al 1917,
en una exposició al Tibidabo.