28 de maig 2020

CATERPILLAR. EL TUBO.

Entraña Maquina de Cartepillar, encontrada
en el aparcamientode una empresa francesa.



Impresionante el monstruo de 4 ruedas.


La medida de las ruedas de dos metros de diametro.
La extraña quinta rueda.


Esta maquina, me comenta un compañero que se
hacia servir para cuando se construia una carretera
nueva, despues de analizar el terreno y antes del as-
faltado, hacer un riego a presion de Cal, mas cemento.



24 de maig 2020

BARREIROS PANTER



El Barreiros Panter II PB 125 de transports Font de Manlleu.
 Las  series de aquests camions militars va fer que Barreiros
puges entrar a les grans series industrials .

El primer pedido gran va anar Portugal, després Aràbia i paisos
africans.

Una curiositat dels Panter era que podia anar amb Gas oil i gaso-
lina a l'hora. Entre una i dos hores era lo que es tarda en cambia
de combustible. També portave dos dipòsits, un per cada cosa.

No se perquè el va adquirir Font i si ere per un treball especial, ja
que erer un verdader 4X4.



Amb quatre cargols, la part de dalt de la cabina
deixa el camió descapotable, sols resta parabrisa.
 Amb placa verda per matricular. Dos opcions
 o comprat nou, o comprat al exercit





11 de maig 2020

ALFA ROMEO 800.


EL CAMIÓ DE LA PISSARRA.

Imatges cedides pel amic Feliu de un transportista molt conegut de la Vall d'Aran. Del que diuen que no hi hagut cap teulada on ell no hages intervingut.
El gallec  Victoriano Salgueiro. On vagis trobares un gallec.


Valeriano va comprar aquest camió acabada 
la guerra espanyola era un bon camió i fiable en
 aquells temps. Salgueiro ba estar  durant varis
anys anant i tornant de Galicia carregat de plaques
 de pissarra, pissarra que actualment encare cobreixen
la majoria de les cases de la Vall d'Aran.


Aquests camions arribaren a Espanya en conta-gotes.
I els que els varen comprar era de gent de possibilitats.
Es fabricava a Itàlia, durant i després de la segona
guerra mundial. Durant la guerra els preparava per
militars i ja acabada guerra civils. Al estar basats en
militar, feia que estigueren molt ben construïts. Sempre
un vehicle militar a superat amb fortalesa a un 
convencional. Per un vehicle militar mai es han escatimat
diners. A partir de 1947 va cambiar de denominació
pa-saba a nomenar-se Alfa Romeo 900, pro el camio
venia a ser el mateix, mes reforçat de xassís i motor.
Aquest camió sota les sigles de FNM (Fabrica nacional de motores)
es fabrica en grans quantitats al Brasil, pais on
les carreteres eren mes aviat camps de patates.

Altres imatges del Alfa Romeo 800 cedides per el amic
Gonzalo de Lleida camio que havia conduit el seu pare
per la empresa Teifer.





Fotografía de la red.





4 de maig 2020

NAZAR TUSSAL.

Imatges dels Nazar que va tenir 
la empresa Tusgsal a Badalona.




Comprats a Castellseguer de Mataró. Distribuïdor
oficial de la marca per la comarca del Maresme.
Publicitat a la fira any 1962.




Publicitat i preus del interurbà.



Aquest model, equipaba un motor Perkins de 
quatre cilindres. P 4-203 de 64 CV.
El canvi era Ribas i el diferencial Timken.


La mides de aquest vehicles era la adequada
per els carrer de Badalona.  En aquells temps
la carretera nacional II,  passava pel bell mig 
de la ciutat. Badalona, era i es atapeïda inclous
en el nous barris amb edificacions fora de mida.


Aquests models disposaven de 28 places assentat
i les que hi capiguem drets.











Els empleats fotografiant se davant dels nous autobusos.











La fi, a un desballestador del polígon del carrer
Maresme al sur de Badalona, abans de la arribada
dels magatzems xinos. 





15 d’abr. 2020

SAVA 515



En el mercado del centro de León de frutas y verduras
nos encontramos con este pequeño camión SAVA 515.



SAVA ya con un pequeño anagrama de Pegaso. 

   Sava absorbida por el INI (pegaso), fue el fin de su gran creador el Italiano Francesco Scrimieri y tambien de un presunto socio (Barreiros) que querían crear la gran  empresa de automoción de España.     Al INI (pegaso), no le interesaba y la adquirió.        Seguia el camino de la Hispano Suiza, Somua, Eucort y otras tantas fabricas de vehiculos del territorio Español. La política volvía a ganar el pulso a los emprendedores, a cambio de burócratas.



Sava era la parte motorizada de la empresa matriz. Fada.(Fabrica de artículos de aluminio). Fada nace en Valladolid, en 1954, como fabrica de menaje de cocina cacerolas, cazos, todo en aluminio. En un pequeño local en el centro de Valladolid.    El fundador, como el de los camiones y autobuses Nazar (Vicenzo Angelino), es un joven ingeniero Italiano Francesco Scrimieri, que vino durante la guerra española en apoyo a Franco. Le toco Valladolid y allí permaneció durante la guerra hasta el final de sus días.     El negocio de las cacerolas iba viento en popa. El joven ingeniero, buscaba ampliar el negoció en otro ámbito. Miro el País de posguerra e igual que Nazar, vió que lo que mas se necesitaba eran vehiculos de automoción para transporte. Asi nació el triciclo Fada. Era un triciclo grande y robusto, en comparación de los alemanes Goliath y los ingleses Scammel. Su carga era de 2.000 kilos imposible en ninguna furgoneta de la época.  Al cabo de tres años cambia la denominación de sus triciclos y fabrica la furgoneta de 4 ruedas. Su carga útil, 2.500 kilos. Francesco, conoció a Eduardo Barreiros, para que le fabricara un motor para sus nuevos vehiculos y los primeros camiones Sava.



Era un camión de reparto con una cabina con un pequeño morro a lo largo de su frontis. En el año 1960 quiere ir a mas a cambio de un 8% del accionario, Sava vende camiones ingleses, montados en Valladolid con un tanto por ciento de piezas fabricadas por Sava. La verdad los de carga media de 8 tn de carga útil, tanto de morro como chatos fueron un autentico desastre. Eso si el diseño (ingles) de las cabinas era bonito. Mas adelante solventado el tema, de 4 toneladas, 8 toneladas, tendríamos que llegar, como gran fabricante al máximo de tonelaje, con las tractoras y los tres ejes de doble diferencial. El acuerdo fue con la francesa de Lyon. Berliet. En Valladolid se montaron los tres ejes con material de Berliet y piezas de fundición de Sava, también la dirección. Las tractoras no llegaron a montarse.





Estas ultimas unidades, montaban un motor Pegaso 
de 4 cilindros (4/98), una sub especie del Pegaso 1.100