5 de març 2020

CALET EL MON DE L'AIGUA.




Hoy nos hemos encontrado almorzando , en el Bar de Pedro en Sant Fost de Capcentelles a Jaume Forest Torrents.
Jaume ha pasado toda su vida entre camiones y agua. Jaume es el fundador de Transcalet. SA. Empresa centenaria en el pequeño pueblo de Sant Fost. Un pozo de agua abundante y una gasolinera, fueron los inicios.
Josep, Padre de Jaume, se inició con los autobuses. Donde vivian Can Calet, era en sus tiempos un importante cruce de carreteras. La union del Valles con el maresme y el Congost, con Santa Coloma de Gramenet y Barcelona. Tambien parada de autobuses de linea en las dos direcciones. Alli la gasolinera era fundamental, como el transito de personas en omnibus, algunos propiedad de Josep.

Un año de mucha sequia, Josep se le ocurrio montar otro negocio aparte de los omnibus. Tenia en su propiedad un pozo abundante, donde el  agua no faltaba de la vecina Sierra del Litoral. Se apropio de un "caixot" de madera y en un remolque empezano a suministrar agua a viviendas, huertos, abrevaderos de ganado. Alli empezo todo. El negocio del agua era rentable. Jaume siguio los pasos de su Padre con el agua. Su Hermano Josep, se quedo con los autocares. Eran tiempos que todo iba para arriba.
El remolque con caja de madera, fue substituido por un Chevrolet B-32.575 cuba comprada en subasta a Campsa de Barcelona.
Este camión llevaba originalmente el chevrolet de 4 cilindros a gasolina. Jaume, lo cambió por un Barreiros tambien de 4 cilindros a gas-oil.
El tercer vehiculo un Ford K. Fabricado en Alemania, tambien con cuba de Campsa. Motor de gasolina que tambien se cambio por un Barreiros de 6 cilindros 96 HP.
Por desgracia no hay imagenes de estos vehiculos.De alli a un volquete Barreiros volquete con cuba de quita i pon tambien comprada a Campsa.

A partir de alli, pasaron por la empresa, todas las gamas de Pegaso, luego Mercedes por acabar con Man y Daf.



Pegaso 4 ejes. De lo mejor de la casa.



Calet, hace ya muchos años. La gasolinera manual
atendida por la Hermana de Jaume, llenando el 
deposito a una moto. A la izquierda dos taxis i dos
Autoomnibus de Calet.


Abajo, la cuba del Chevrolet.






La flota actual de MAN.


Mercedes con Acerbi.


Transcalet SA. Actualmente, sin gasolinera, sin despacho de 
billetes de la linea de autobuses. Sencillamente un parking.


El grupo de tres ejes, los mas usados en la actualidad.








Jaume me explica el sistema de este Mercedes
con el cual, puede desviar el agua, por arriba o 
por abajo.





Una cisterna con llanta de araña, tridem con acerbi.


De aluminio, una de las primeras cubas de Calet
pasada la guerra civil. SAN FAUSTO.




Otra cuba de aluminio. Es de quita y pon.
 Actualmente prohibido. Iba montada sobre la caja
del camión con tensores de cable a los tornos del
camión.


Todos los vehiculos con su correspondiente bomba.


Instalaciones con la maquinaria automatica para
la osmotizacion y destilación de aguas. Me comenta
Jaume que cada dia el agua es mas dificil de tratar.
Mucho producto quimico y porquerias acaban en 
los aquiferos.


Cuba para transporte de agua, tratada.



Estas dos cuba, Daf y Mercedes, preparadaspara
 el agua destilada. La otra marca de Transcalet SA.
Indestil. SA.




Pegaso, semiretirado.




Un man, tambien con el correspondiente Acerbi.



El Pegaso cuatro ejes, tomando el sol. Esperando...




Citroen, para los pequeños recados. Inprescindible
en cualquier empresa, con tantos mecanismos para
tratar el agua.


La gasolinera en el patio para suministro de la flota.






Dos grifos de carga de los 4 que hay. Para agua 
Osmotizada y destilada.






1 de març 2020

STEWART A ORISTA.




Avui ens hem tobat amb Josep i Alfons.      Un transportista jubilat, l'altre mecànic. També jubilat.
 La combinació perfecta per fer algo, amb un ferro. Un ferro que anomenat STEWART.

El Alfons havia restaurat, alguna moto, tambe un tricicle, per encàrrec. Tan ell com el Josep, sabien de un camió guardat mes de 50 anys dins un graner, fet a mida per el. Com si fos una joguina guardada dins una capsa.El volien recuperar per la historia, havien intentat varies vegades de comprar-lo, primer al seu amo i mort l'amo al fill, pro la família no es volia despendre, de aquell camió guardat a la capsa.

Mori el fill i un bon dia L'Alfons i el Josep, varen tornar a intentar-lo, per ultima vegada. Tenien que parlar amb les dues viudes. Les hi varem fer veure que el cobert, ja estaba molt ruinos, lo que provocaria que qualsevol dia caigués el cobert i es destrossant el camió, guardat dintre.

Les vidues varen accedir entregant el Stewart als dos amics, per restaurar-lo.


Propes als 60 anys, s'obre la porta del garatge.
Davant amb els anys una esplanada es ha convertit
en un talus. El camió pot sortir pro no girar pel
petit cami, davant el cobert. La solució, llogar un
camió pluma, per un cop surti el camió, automati-
cament el giri.


El camió, ja fora del cobert preparat, per estar
desmuntat, reparat i tornar a muntar, cami de la 
historia.


Aquest camió el va adquirir, Vicens Vilaseca Fontesere, al any 1936. La seva feina era una recaderia entre Oristà, Torre d'Orista i Masies del voltants.          Baixa-be cada dia cap a Vic, les cantines amb la llet de les masies properes. Agun document o quelcom per ado bar.   Sobre,les cantines troncs i llenya per a diferents activitats de l'epoca.   També cal citar, que entre els trons i llenya, havia passat durant la guerra civil, algun que altre amunt i avall. Després, com no, l'estraperlo tambe podia viatjat sota els faigs de llenya. A pages encare amb ren canses hi havia de tot. Passada la guerra civil, el Stewart, un gran camió, continua fent la seva feina diaria, fins que la mecànica començava a fallar.



La placa del ministeri de obres publiques,
 La que menava en les carreteres, tant per la 
la situació de conservació, construcció i els
propis agents sancionadors, abans de entrar hi
la Guardia Civil.


DETALLS




Diferents detalls del Stewart. Aquesta marca 
americana es va crear a Buffalo(USA) a primers de segle
La seva durada va ser efímera, sols fabricava camions.
Als anys 40s la va absorbir  Federal. Aquest camió era
molt aprciat pels transportistes abans de la guerra. 
Es varen fer moltes importacions

A Cervera, farratges Germans Balsells, tambe
en tenia un, la seva fi fou baixant La Panadella.
(imatgessobrerodes  Hermanos Balsells 2/7/12)




Transports Peix de Torello, tambe ba ser un transportista
que confiaba en Stewart. El va subtitir per EBRO.



La mini-visera.


Bordo de acer inoxidable embellint els colors.


Interior tot amb fuste.






La manivela per obrir el vidre i que entri el aire.


Aparell original motor llimpiaparabris.





L'eix devanter ba petar sent canviat per un de Ford. Abundant a la postguerra. El cambi de quatre marches semblan el que muntaba el tractor David Brauw, el diferencial un Timker lo millor de aquells temps. El ultim cambi va ser el motor, un Barreiros 6 cilindres substituint el 6 cilindres de benzina. Les llantes de les rodes, tambe varen ser modificades, substituint les de aranya inicial, per unes de Ford Maria de la O. En Vicens Vilaseca, va continuar la feina despues de guardar el Stewart, amb un Barreiros. El Groc.





RECONSTRUCCIO.


.La reconstrucció de la cabina, va ser dura, ja que primer
 es tenia que arreglar tot el sote de fusta,


Barreiros JS.



El eix anterior de Ford.










L'antiga gran marquesina, apoyada sobre el chasis a la altura
del motor. L'Alfons i el Josep la han anulada. Alla apioaben
els troncs quan baixaben per les innumerables corves
fins arribar a la capital de comarca. Vic.



Dins el garatge, ben guardat. De tan en quan el Alfons
li passa el drap per la cara.



El Josep i l'Alfons davant la seva obra.


A esperar la trobada del divendres Sant
a Torre de Orista i la propera a San Feliu
Sasserra.