2 d’oct. 2014

PLÁCIDO GRANDIA-RECADERO-TRANSPORTISTA.



Sant Fruitòs de Bages a Manresa.

Plàcido Grandia, pages i fill de masovers, va començar l'any 1955 a fer el servei de paqueteria i encarrècs, entre el poble de Sant fruitós de Bages i la ciutat de Manresa.
Tenia la parada a Manresa, al carrer Nou (també un temps es va dir carrer de Joan Jorba),
era el local de l agéncia Monegal, amb la qual comvinaba el transport per a Barcelona.



El primer vehicle fou un motocarro ISO, fins que l'any 1960 fou substituit, per una furgoneta DKW de plataforma baixa, comprada per 125.000 pessetes a Comercial Morros de Manresa.



Tenia la matricula B-221.805. La coberta de la furgo era de lona, que es treia i posava segons les necessitats. En aquella època molts comerços manresans no tenien vehicles propis, i es transportava des de xais fins a materials de construcció, com també gènere alimentari, com sacs de patates, sucre, farina, lligats de bacallá, igualment paquets de tabaco pel-lícules de cinema.







L'any 1966 la furgoneta es remplaçada per un camió Ebro, matricula B-477.551, i la parada a Manresa, passa per la Central de Recaderos, de la Plaça Catalunya. També, durant aquests anys, va fer el repartiment de les bombones de butano, al no haver-hi cap concessionari al poble.


L'any 1973 Plàcido Grandia cessa en l'activitat del transport i es ven el camió a Domènec Torrents Grandia.


Text i fotografies de Jaume Grandia.

29 de set. 2014

EL BUS DE LA DIADA.



Un Autobús Bristol de dos pisos, va estar present a la Diada
del Once de Septembre 2014. Com tenia que ser en el Tram 66.






Com no el volant a la dreta, per circular en els
paisos anglosaxons.


Cambi de velocitats sense embragatge
 com els de el Chauusson
 i posteriorment Pegaso.


Botons, manetas i incomprensiblement un 
tacògraf. Aquest autobus habia tingut una 
llarga vida util, abans de ser vehicle exposició
e historic.










l tram 66 desde el segon pis del autobus, depres
de la manifestació.








Una altre Bristol conduit per Xavier Castells.














21 de set. 2014

TRACTOR MOGUL. La Carrossa.








TRACTOR INTERNACIONAL HARVESTER. Farmall.










TRACTOR LANZ BULLDOG ORUGA.








OMNIBUS. Bosch Casanovas.




Casanovas va portar desde 1924 fins 1983
passatgers des de Santpedor a Manresa i "viceversa".



La Plaça de Santpedor.


Ramon Casanovas al any 1924.( Foto Xavi Codina)
inaugurant la linia. El chofer i el cobrador.Ford T.



Henschel 1946.
Foto de  Xavi Codina Casas(F.A de Manresa)





Fotografies antigues de Manresa.




El Pegaso front el Garatge Casanovas. Jaume Grandia.



Fi de Ruta Manresa.


OMNIBUS. Autocars Descals.






Autocars Descals, cubria des de Navarles, dues linies de viatgers.
La de Navarcles a Mura,passant per Talamanca fins començar el Coll de Les estenalles.
I la de Navarcles a Manresa amb paradas a Torruella de Baix, Sant Fruitos,
 El Guix amb el final de trajecte a Manresa. Linies d'anada i tornada (Viceversa).



Descals va funcionar com tal des de 1920-2004.






Talamanca a la Serra del Munt i el Obac.



Al Garatge de Descals, a Navarcles, fen-la pe-tar,
el conductor i els mecànics.
Totes les lineas de viatgers de l'època disposaben de un
taller mecanic propi, degut a les frecuents averies,la 
linea no es podia abandonar.


L'església de Mura.


Manresa. Fotografia pressa per Francesc Blasi 1924.

OMNIBUS. "La Tranversal".




29de decembre de 1923.
"La Transversal"

Gran Inaguració de la linia de Viatjers entre
 Manresa i Terrassa passant per Rellinas.
Amb dues sortides diaries desde Manresa, 6 mati i 4 tarde a la Muralla del Carme de Manresa, front Casa Porta.
Arribada 1'40H despres a Terrassa a la plaça on surten els Trens Electrics de Les Planas a Barcelona.


Fotografia de Nuria Torrent.

18 de set. 2014

OMNIBUS. Autocars Creus.









AUTOCARS CREUS.
-Línia Manresa- Sant Fruitós de Bages


Els anys 20 del segle passat JOAN CREUS SANMARTI comença la línia de transportes de viatgers entre Manresa i Sant Fruitós de Bages. Durant la guerra civil li requisen els dos vehicles que tenia. Després de la guerra segueix en el servei fins a la seva mort, l’any 1947. Aleshores la concessió passa a la seva vídua, Maria Altimiras Vilaseca, encara que els vehicles són conduïts pel seu fill JOAN CREUS ALTIMIRAS, el qual durant mig segle porta la línia, fins la seva jubilació als 70 anys, era l’any 1994.
Havia passat de els anys 40, a realitzar dos viatges, un al matí i altre a la tarda, els 22 dels anys 60, total més de 125.000 serveis. Del 1994 és el seu fill, JOSEP CREUS ANDREU, qui porta l’empresa, fins el setembre del 2003, que la traspassa a Costa Calsina S.L.
A destacar que Joan Creus i Altimiras, fou una persona que a més de complir amb escreix el servei de la línia, des de quarts de sis del matí fins a quarts d’onze de la nit, portant santfruitosencs, i a més a més, els treballadors de la fàbrica Nova i del Guix, també deia que fou “el primer caixer automàtic”, ja que si alguna persona de Sant Fruitós feia curt de diners, al voler comprar alguna cosa a Manresa, anava a veure el Creus, que els hi emmanllevava, i que a l’arribada al poble ja els hi tornaria.

Jaume Grandia.



Parada a Manresa. Front Can Jorba.






Foto del amic Miquel.


Imatge de la curva a la entrada del Poble a la 
carretera de Vic, que en realitat era la Ruta de 
de les comarques de LLeida amb Osona, Ripolles
i Garrotxa. Carretera molt important de mercaderies
a la seva època. I transitada per els estraperlistes de 
menjar despres de la guerra Espanyola.LLeida/Tarrega/
Calaf/Manresa/Sant Fruitos/Calders/Collsuspina/Vic.



Amb la foto reduida es pot apreciar el retol de la 
linia San Fructuoso- Manresa.