15 de febr. 2014

ELECTRIC. 1917.B




Imágenes de vehículos eléctricos
 usados en Estados Unidos y Canadá.



Cinco camiones eléctricos pesados(Heavy-Duty).
En configuración de cuba de agua, para la limpieza,
de las calles de Boston.



Configuración de aparejos, para el barrido,
y limpiado con agua a presión, tanto la tracción
del vehículo, como la bomba son eléctricos.


Camión de cinco toneladas eléctrico,
utilizado por el departamento de aguas,
de la Ciudad de Calgary.(Canada).
La publicidad de la época, aporta que los
vehículos eléctricos reducen en el
 transporte,considerablemente los costes.
Por eso las empresas publicas, en los 
consistorios,son los que mas adquieren estas
unidades.



Antigua fotografía, de lo que seria,
 un tren de carretera.
 Carros en los que se han substituido
 los caballos, por el camión eléctrico,
arrastrador.



Camión eléctrico pesado,
 carrozado como volquete
 para tareas de obras publicas
 y basuras. Este camión del consistorio
 de Asheville, ciudad rodeada de colinas,
 no tiene ningún problema por subirlas,
 ni ninguna merma significativa en el 
consumo de las baterías.



Miami: camión de transporte de basuras
en cubos. Carga de 2 toneladas, 120 cubos
individuales de basuras, en dos pisos.


Publicidad de la época, la energía 
eléctrica iba muy deprisa.

14 de febr. 2014

ELECTRIC. 1917. A




Los vehículos Eléctricos en USA. 1917.

Los comienzos, estamos como ahora, empezando
 en el mundo de la electricidad en el Automóvil,
 cien años atrás ya era un hecho.

clika encima la imagen.


Furgón policial en la Ciudad de Menphis (Tennesse).
Las ruedas son macizas, la tracción por cadena a las
ruedas traseras.


BOSTON. He aquí uno de los dos furgones
policiales, adquiridos por el Ayuntamiento
de Boston. Las baterías iban alojadas debajo
el capó, y en medio del eje.  Este vehículo podía
adquirir una velocidad media de 15 millas por
hora.  Las ruedas ya con cámara y aire.


Los principios de la batería, con los ácidos
para mezclar en bombonas y con ellos
 almacenar la corriente eléctrica.
Fotografía tomada en Camden. (New Jersey).
Poca carga útil, le queda al camión.


Camión de Bomberos, uno de los seis
adquiridos por el Consistorio, de la 
Ciudad de Grand Rapids.(Michigan).
Detalles,el principio de la cabina adelantada y
el cuello de cisne. Actualmente,carrozados,
con un bombero conductor delantero, y otro
trasero, circulan por San Francisco.

 

Silenciosa ambulancia eléctrica. Este
modelo, deja los macizos e incorpora
las ruedas, con cámara y aire, lo que
aumenta su velocidad.La batería se
 ubica debajo el asiento de el conductor.
El gran logro en esta ambulancia, es la
ausencia de vibraciones, tanto mecánicas,
 como de los macizos, también los humos
desaparecen. Un gran adelanto, después
de los carros tirados por caballos.


Otra Ambulancia, del NEW YORK HOSPITAL.
Esta ambulancia, estuvo en activo en este Hospital,
cerca de ocho años. Las ambulancias eléctricas
tenían una vida útil de unos doce años, por las
baterías. En esta época en Nueva York, operaban,
cuarenta y dos ambulancias. Veintiocho, eran eléctricas.



Del carro, al vehículo eléctrico o un híbrido.
esta ambulancia es lo mas primitivo en su clase,
dentro del mundo de la electricidad. Como
detalle, la rueda trasera sigue siendo de carro,
e incluso, el freno es el mismo de los carros.
Como no los neumáticos macizos. Detalle
de la sirena, encima de la rueda delantera.
Un disco metálico, donde el acompañante con
una barra de hierro le va dando.
WESTERN PENSYLVANIA HUMANE SOCIETY.

Crónica anterior vehículos eléctricos
24.11.13.SEER-VOLTA.

9 de febr. 2014

VIÑAS. A Gava.




























CHEVROLET. Al Maresme. 1932.




Passant per Palafolls, com anunci publicitari
hem trobo aquesta meravella, per restaurar.
Avui (9.02.14)



Fabricat al 1932, per General Motors,
es venia a Barcelona, per AUTO AMERICAN,SA.
de la Avinguda del 14 de Abril, 484. (Gran Via, Cortes ?).
Amb concessionaris a Granollers  (Josep Baulenas).
A Manresa (Carné), Vilafranca del Penedès.



Opció, que General Motors, també et fabricava
la caixa de fuste.

Chassis de 2.500, de carga nets, 
amb un motor de sis cilindres, de 
bensina , 56CV.   I una seria de extres de la 
època, com. 
  Bujias tipo Avion.
 Deposito de 57 litros de combustible.
Diferencial, con cuatro piñones. 
Seleccionador, anti detonante.
Regulador automatico de la mezcla.
Ventilador de carter (espulsa los gases del aceite).
Purificador de aire. (filtro de aire).
Pedal de control de luces. Baja la luz. 
 ( Actualmente cortas y largas, antes solo de aminoraba la luz).
Manometro de aceite.
Indicador de temperatura. (del Motor)



Detalls dels interiors, amb la seva distribució,
amb cent anys poca cosa ha canviat. El volant,
cambi de marches,fre de ma i tres pedals.







Entrevec, amb per les escletches del motor,
un sis cilindres de Benzina.


El frontis, radiador, lo mes maco.

8 de febr. 2014

AUTOS POUS. (Manlleu).




Autocars Pous, sempre interrelacionats,
eren dues empreses, de dos Germans.
L'Antoni i el Josep.

El Josep Pous tenia la linia, Torelló-Manlleu-Vic.
Tambe tenia la linea de Can Toni, la de Olot.

L'Antoni (El Tonet), tenia la línea  Manlleu-Estació.
Manlleu- Roda de ter.   A mes ambdós tenien serve.i discrecional.


El Germa Antoni durant un temps disposa de varis vehicles,
  La Golondrina (sense marca), el Reo, que també es va carrossa de nou,
El Oldsmobile, encara amb benzina, i el Massé(5 Cilindres)
unic que sortia ja al estranger i el menava el Manel.



imatges de els diferents autocars dels dos germans



Els xofers.

El Josep,chofer de Pous, gendre del Sr. Quintanilla, factor de l'estació de Manlleu, quan deixa l'empres es va anar a treballar a Autocars Julia de L'Hospitalet, a recorre mon.

Quan es jubilá es va anar a viure a Blanes o Roses, vora el mar, fora de la boira de Manlleu. Com anècdota, una vegada va bolcar el REO a la carretera de Malars.

També teniem a " Mac Artur", Un xofer que es retira físicament, igual que el general, es deia Antonio. Treballava a Pous de forma esporàdica, conduïa el Olsmobile, a la època de caçar bolets al Coll de Merola y cobert de Puigcercos.



Altres xofers, en Josep Blanch que era de Pruit. Concretament de can Deume, es va cassar ja gran, amb la pubilla del Bar Ramonet, prop de la caserna de Lepanto a Barcelona. Tenia un germà que treballava com a xofer a Transports Rifa, també de Manlleu.


Altre xofer, era el Ramon Boixader vingut de la Pobla de Lillet. Aquest xofer amb el temps, va muntar el Bar Stop de Manlleu, amb participació o no de Pous.  De tota manera la parada dels Autos es va posar front el Bar, sen sala d'espera, com era costum a l'època de tenir un bar, per els clients dels autobusos.


Excursió amb els Germans de les Escoles Cristianes,
els millors clients en servei discrecional, dels Germans Pous.


Carrer del Pont de Manlleu, on es guardaven els antics,
 autobusos que feien el servei de la Estació-Poble.
Aquest despatx, era propietat de Transports RIFA.
 L'encarregat era el Sr. Vicenç Montañes, despres,
el va portar el "NON". El darrer va ser el Senyor
Bofarull, desaparegut recentment.


Els serveis discrecionals eren abundant a casa del Pous,
la gent no tenia coches particulars, i sempre hi habia
un aplec, una visita a Santuari que fer, Principalment
al del Far i La Salud, ja lindant amb la província de
Girona, per una part, considerada de Osona.


Un altre xofer de aquells temps era en Salvador,
 tot un veterana, havia estat treballant entre altres llocs,
com a xofer del Alcalde de Manlleu, just acabada la guerra,
 en Josep Casanovas en Carboneres.
 Portava un cotxe de marca francesa digne d'admirar.


El Sr. Ton, excel·lent persona, molt considerat,
 amb els seus ajudants-cobradors.
 Al meu amic LLuis un dia amb el autocar ple de gent,
 li va deixar conduir un tros, per el" cuquet" del volant,
 algun es va chivar i la bronca del Pous va ser forta.
 La sang no arriba al Ter.
 Per cert la gran afició del Ton, 
quan acabava el servei era anar a pescar,
 dalt la baca sempre i nabe la canya.


A la manca de vehicles particulars,
 el Autobús, era el mitja de fer amics i camarades,
 fent les excursions i aplecs junts.
 En aquella època la gent convivia.



Hispano Suiza. accident a la carretera de Vic.

















Toni Arimany, un transportista de Vic, ha recuperat aquest Bus, de Pous, despres que  la compra de la linea, per el Sr.Sagales fora a parar a un descampat. Un cop restaurat torna a funcionar,per esbarjo.