25 de gen. 2016

QUINTANA Recadera a Torelló.




Anunci del Sr. Amado.



El recader o ordinari, es desplaçaba, en els seus inicis,
 entre les localitats de la línea, a fer,
amb  coche- de- línea   o   tren.

Entre Torelló i Vich, a l'epoca, hi havia una recadera Una recadera per obligació, degut a la mort del seu marit el qual havia iniciat l'empresa. 
El marit, Senyor Amado Quintana.( Meliton). Ella tenia que agafar el relleu per subsistir, cosa que fer  la Maria, acoplan-se a la dura feina ja que el teu cos, era el carro, carretó o camió. Tot ho duie a sobre.
El seu cognom era Rodellas, pro per a tothom era la recadera Quintana. Era una senyora que sempre vestia de fosc, per dol o per la pesada feina que duia a cap.
Un monyo amb agulles coronaba la figura, hi havia malpensats que deien que no era autèntic. Que era un afegit a la persona.
Cada dia a les nou del mati, sortia amb el mocador de farcell, el bolso i una cartera de cuir gruixut, a agafar l´ autobús d'Autos Pous, a la cantonada del carrer de San Antonio  amb 4 de febrero. Amb el mal temps. Cada dia tan si plogues a bots i barrals.Quan així era,  es axuplugaba en un gros paraigües negre, per tapar la parafernalia del bolso, mocador de farcell i la cartera de cuir gruixut. Ho feia tot de memoria, no feia servir cap paper ni llapis el seu cap era com una computadora, no s´ apuntaba res, tampoc fallaba amb el seu sistema,els unics papers de les notes de recollida amb especificacións que se li donaven.
A Torelló la seva parada era el pis on vivía a la plaza del Caudillo, pis que també era perruqueria i sempre hi havia algú, per atendre.  
 Al capvespre, la gent li portava els encarrecs per l'endema ferlos a Vich. Encarrecs per Gestorías, pagar contribucións, demanar hora al metge especialista, notaris, paga tributs, medicaments..... Sempre portan molts dines al damunt, principalment al viatge d'anada.
Arribar a Vich era una carrera contrarrellotge, per despatchos, botigues, administracions ( Per no fer cues sempre i havia una mica de atenció" a cambi d'alguna cosa")
A Vich, la parada era a la administració dels Autos-Pous i també a un bar nomenat Can Fajula, ja que la oficina dels autobusos l´ encarregat hi anave uns minuts abans per vendre els bitllets de cada sortida on li recollien petits paquets e impresos.


Foto: Dolors Freixa.

Amb el Autobús de la una, tornabe enrere els quince i escas kilometres fins a Torelló, a la parada del carrer de San Antonio. Amb tots els bartuls penjats d'esquena, brazos i mans, pujaba tambalejant per el carrer 4 de febrero, tombant cap a la LLisa, fins la plaza del Caudillo on tenia el pis just al costat del Teatro-Cine Cirvianum. Algunes vegades que anar molt carregada i poca gent al autobús el chofer del Pous, la deixaba al carrer de Sant Miquel front el Poste de Can Vinyeta.  Dinar en una esgarrapada  i amb tots els bartuls penjats ,correr tot el poble, entregant els encarrecs del matí i recollint, els de l'endema.





19 de gen. 2016

AUTOS VERDAGUER.MARCEL SERRA I ROGER.




El Marcel començá molt jove a revolcarse amb la granota
per sota els autobusos de Can LLatzer. Aixi es, com es coneixia 
a La Vall del Ges, als Autos Verdaguer, a Sant Pere de Torelló.

Anabe, de professió com  torner de fuste,
 el ofici amb mes personas a Sant Pere de Torelló. 
A la torneria comença als tretze anys, pro el desti el va portar
 cap a la mecánica i a la de conductor de
autobusus, primer servei regular i despres en servei discrecional.
Els aprenents de mecanic, de les empreses d'autobusos, lo que
solien fer era pasarse el dia, escombran i fregant els vehicles,
després de cada servei. Els serveis eren curts i seguids, solien
ser portar els treballadors de sant Pere a les difents colonies
textils, principalment a els Anglesos, Borgonya, al terme
municipal allunyat de Sant Vicens de Torelló. 
El aprenent adelantat, ja amb una edad de uns 18 anys,
lo que solia fer era agafar el autobus carregar el personal
i anar/recollirlos a les diferents fabriques.
Els dissaptes i diumenges, ja amb els conductors profesionals
els Autos Verdaguer solien fer excursions a Santuaris, aplecs 
de Sardanes, tot viatjes dins les comarques catalanes.

Els dos primers vehices que el jove Marcel,va netejar i conduir
eren un Studebaker i un Dodge, tots dos emsamblats a Espanya
de procedencia norteamericana.

B-45291.  El Studebaker.




El petit Marcel, amb la granota en els durs temps
d'aprenentatge. A la roda dreta el fre de ma.
 Un gros codol tret del riu Ges.




B-50.936 El Dodge Brothers.

Aquí tenim els dos Autobusus del LLatzer, amb
dissabte o Diumenge cap el Aplec de Olot,
 al Santuari de la Salud, a banyarse al Cobert
de Puigcercos, o qualsevol excursió, que en 
aquella epoca, sense vehicles particulars era 
una esperada il-lusiò.


B-54.817.

Mes endavant en un taller mecánic de Vic,
nomenat Can Pou, varen ensamblar sobre
un chasis de Citröen, un motor Perkins un
cambi Ribas i un diferencial Timken. Tot
aixo es va portar a Manresa a casa de un dels
millors Carrosser que hi hagut a Catalunya. 
Carrosserias Obradors. SA. D'aqui va sortir
el nou autobús d'Autos Verdaguer. La
empres ja disposa de un vehicle, adequat per 
fer unes distantcies mes llargues amb un 
mínim de confort que no tenien els seus
antecessors. B-54.817.


Mes endavant, ja entrant de ple dins del mon dels
serveis discrecionals i treballant per les grans
operadores, con Ravigo.    Autos Verdaguer compra
aquest precios, Pegaso fabricat, per Jorsa a Mataro.
Aquest vehicle tenia la particularitat, que en el
eix posterior muntabe roda sencilla. El Marcel
diu que sempre li va anar be, ni may se li va 
culejar. Despotricat per altres conductors.
 Potser es ha de saber conduir. 
Aquest autobús, muntabe
un motor de Pegaso Comet de 125 HP.

B-245.143

Aquest vehicle. Va ser el primer autobús que
va arribar a Beget, Per Rocabruna.


T-1764-B
Del Pegaso passem a la competencia. Un chassis
Barreiros, carrossat a Saragossa, per Vanhool a les
antigues instalación de Nazar, adquirides per
 Barreiros i passades a Central Carrocera.




Ja estem de ple dins els viatges discrecional
al estranjer,a partir d'ara a mes del anual amb
els pelegrins a Lourdes. Visitarem tot Europa.

Aquí sota pintat de granete un flamant ACO també 
carrossat per Vanhool a les instalación de la 
Avenida de Madrid a Saragossa.





Un altre ACLO de Verdaguer, aquest, conduit per
el seu company. Josep Garcia, de la Mambla d'Oris.
A diferent del seu company, aquest era Blanc i blau.



Al 57 anys, despres de una enfermetat provocada
per el estrés, en les grans rutes internacionals. La
gran preocupació del Marcel, per la mercaderia
que transportaba. Persones. El Marcel decidí plegar.






Pegaso 165 Setra-Seida, ultim vehicle 
conduit per Marcel.


El Marcel, com no, organitzan
per el seu propi conte els viatjes.








10 de gen. 2016

JORDANIA. Mercedes.





Mercedes que treballen, pop de Petra 
a Jordania.









Les cabines quadrades, encare avui en dia.
Això si, super tuneades.


Les cubes amb aigua, el gran negoci.



Camió Mercedes com a magatzem frigorific.


La camioneta Toyota, amb tunning total.


Cubes d'aigua i camións Mercedes arreu.


Una ploma portacoches avariats. 
El mateix sistema que a Moscu.

 

Coca-Cola arreu del mon. On no arribi la coca cola.
Esta per descobrir

 

Paqueteria Urgent. Sense toldo
ni necessitat de tindre cap. la pluja
no existeix.


La paqueteria no es mou del embut. Les caixes
com la coca-cola, Made in China.


Un Mercedes serie 800 amb cuba de combustible.


Els petits repartidors amb carretons de rodes de coixinet.




Les varetes de ferro, surten tres metres per darrera.
Cap senyal de perill. No passa res, no t'acostis i no
et trauran el ull.



Exemple dels porta coches.





ELS TRES TOMBS. A SANT ANDREU 2016.






Quan arriba el Gener
amb els primers freds.
Els tres tombs de Sant
Andreu tornen al carrer.