6 d’ag. 2015

XAFARROCS I LLEVANEUS A CASTELO BRANCO.







Imatges de un llevaneus amb cadenes
usat a Castelo Branco, i preservat en
un petit museu de Obra Publica.












Llevaneus Hanomag amb cadenes. Aquesta
maquina no sabem si va ser fabricada a 
Alemanya o a Argentina on la marca filial
havia fet grans alianças en la fabricació
de tractors.
Hanomag acrònim de (Hannoverche Maschinenbrau AG.).
Es funda a les acaballes del 1. 800 a la ciutat alemanya, de
 Hannover. Es dedica en un principi a construir maquines
de tren a vapor, per seguir en coches, camionetes camions
i tractors, agafan un gran renom dins el mon de la automoció
i sobre tot del camp, com els tractors.
Com anècdota als anys 60s quan Barreiros Diesel ja estaba
ben encimat a Villaverde, varen estar fabricant tractors
sota la llisénsia de Hanomag.




Maquinista??



Xafarrocs a vapor de la marca J.A.E.











Ja mes modern aquest xafarrocs
pro també amb mes de una
 cinquantenaanys encim.







4 d’ag. 2015

BELLMUNT.






Historia de la pujada al Santuari de Bellmunt,
per un Autobús de 60 plaçes. " Els grossos."
de l'empresa samparenca, Autos Verdaguer i
conduit per el gran Chauffeur. El Senyor Marcel.
El Autobús era un Pegaso 165, acoblat per
Setra-Seida, un luxe de l'epoca.

El Bus va aconseguir arribar al Parking junt
a les escalinates d'accés al caminet del Santuari.
Els passengers varen accedir al petit Bar del Santuari,
on varen celebrar la pujada.

Va ser tot com una aposta dels " Amics del Santuari
de Bellmunt"amb el Marcel el conductor del vehicle.

Feie pocs días que es havien emporlanat algunes de
les mes retoçades corves, i el Marcel sense passagers
havia fet la prova. Jugaba amb ventatja.

El 15 de Juliol, la comitiva, aborda la pujada fins el
aparcament de Bellmunt, sense fer cap maniobra
en les curves, i el Marcel ho aconsegueix

Els temps han cambiat. Nosaltres de Joves i anaven
a Peu desde abaix i el cantiner, había de pujar les
viandes i les begudes a les alforges de un petit
borriquet..







El Pegaso a la LLunyania, enfilant la pujada.
Ramon Vinyeta amb la cámara preparada.






Imatges de la retoçada carretera.






Abaix una de les corbes, emporlanades.



Fent la corva del Padronet, un vehicle que baixabe
es va tenir que guarir, al petit aparcament.


Sembla mentida que un autobús,
 "dels grossos"pugui fer aquesta corva.


L'aplec principal del Santuari de Bellmunt
te lloc el dilluns de Pasqua Florida.
 En aquesta diada cada any, s'aplega al cim de la serra
un gran estol de devots i excursionistes
vinguts dels pobles veins i de mes 
allunyats indrets.



Les banderes catalanes els acompanyen
l'eterna reivindicació de aquest País.
 Marcel,amb els representants de l'entitat.













Bellmunt és un nom molt escaient per al santuari mariá
que fita tot Osona i bona part del Ripollès, des de la seva 
alta serralada de 1246 metres d'altitud. Aquesta serra,dita
antigament de Sa-Reganyada, es la barrera que protegeix
tota la vall de Torelló de les fortes ventades i tamborinades
de la part de tramuntana.  Prop de Santuari els termes municipals
de Sant Pere de Torelló,Santa Maria de Besora i Vidra, la 
qual cosa fa que l'àmbit devocional de Bellmunt  s'estengui
mes enllá de la Vall de Torelló, també nomenada la Vall del Ges.

Text i fotos de Ramon Vinyeta-Xavier Castells.


2 d’ag. 2015

AUTOCARS GAMON. Els Camions.




Autocars GAMON de LLeida ha restaurat dos
autobusos i esta present amb ells a les trobades
 anuals de  Montjuïc-Caldes, des de el primer dia.
Ara vol pujar un esglaó mes i dos camions de
la seva propietat ben guardats, des de el dia que
varen deixar de treballar a les galeries de les
 centrals hidroelèctriques de la Vall d'Aran.
Estan a punt de restaurar.





Un dels Autobusos de Autocars Gamon de LLeida
a la seva trobada anual de Montjuïc-Caldes.

Abans de autocars, els inicis varen ser. La fadisa,
i Land Rover per transportar gent a la Muntanya a 
la construcció del embassament de Canellas, prop
de Camporells i els camions.


Transport a la construcció de la Pressa.


El Miquel devant de un 140 amb remolq.


Al garatge familiar de Camporells.



Aquests camions ambdós amb ploma
 eren els encarregats de traslladar els materials
 del dia a dia dins les centrals del Pirineu. 
Sempre per les galeries subterranis de les preses.
 Es pot dir que aquests vehicles fins ara no havien
 vist mai la llum



Un fort agraïment a la empresa per poder prendre
aquestes instantànies.