19 d’ag. 2014

JOAN PERE BIGORRA 2. GMC.



CATALUNYA NORD.

Al cap d'un parell d'anys ens hem retrobat al el Jean Pierre.
El Jean Pierre, viu tranquil al vell mitj de les muntanyes del Pirineu, concretament a Fontpadrosa, entre Vilafranca de Coflent i Mont-Louis. Els anys de transportista internacional han acabat. El trobo, passejant el gos. Molt tranquil. Avui anira a visitar un amic vora Fetjes, que havia treballat amb ell. Aixi passaran la tarda.
La nostra conversa despres de les salutacions, com no ha de ser, discorre sobre el tema camions i transports. Els records de ONATRA, aquells llargs viatges internacionals, en el nostre temps que cada un era una aventura, tan per les carreteres nacionals, com a les fronteres.
Com estarem al carrer on hi te aparcat el GMC de la llenya, la conversa ha anat derivant en detalls del vehicle. Vehicle que va ajudar a que Europa, tornes a normalitzar-se, arrel de la invasió nazi.
El Jean m'explica varies coses sobre el GMC, que Jo neòfit amb la materia no hen tenia coneixement.  L'escolto atentament.




El GMC del Joan, te la denominació de fabrica
 CCKW 353, es el model de chassis llarg.

El motor de sis cilindres  a benzina, tenia una potencia en caballatge americà
de 270 CID.
També m'explica que el motor a benzina es rapid, pro en aquest model, al tenir el pistó un recorregut molt llarg, fa treballar el motor a baixes revolucions, necessari per la força que te que fer d'arrossegament. Els tres diferencials també ajuden lo seu.
També m'explica un detall, inapreciable, en les manetes del cambi. Una xapa collada, fa que les manetes sempre es moguin juntes. La finalitat es que la tracció, sempre vagi compassada la de davant amb la de darrera.
Aquest fet reduïa la possibilitat d'avaria, ja que mols, per anar mes de-pressa, accionaven la tracció trass-era, deixant lliure la davantera. L'avaria no tardava a sorgir.


També hem parla dels diferencials, de els dos models que hi ha. El seu GMC, els porta en "punt Banjo". Amb la forma que li dona aquest instrument musical.
L'altre diferencial que muntaven els GMC, ere el sistema SPLIT, en tres trossos, de eix a cap de mort, banda i banda.



Al costat, com a recambi, te els restes de un altre GMC, mig desballestat, pro amb el motor conservant totes les peces originals. Aquest model es el CCKW 352, el de chasis curt. Aquest camió, tenia una curiosa particularitat. Darrera la cabina sobre el diposit de benzina transversal de banda a banda, hi havia un suport amb dues rodes. Aquestes rodes es confonien com a " rodas  recambis". Res mes lluny de la realitat. Aquestes rodes es acoplaben a les davanteres i quan el CCKW 352, tenia que arrossegar un gros remolc de bateria. Era imparable. Tres diferencials i 12 rodes tirant.




DETALLS DEL MOTOR.
a benzina.




























14 d’ag. 2014

MUJAL 5. FORD TT: PAQUETER.



Un altre dels camionets Ford T, del Senyor Mujal,
es el paqueter, el mes cuidat, el mes difícil de restaurar.
On el Senyor Mujal hi va passar mes hores, sobretot en
la fabricació del sostre, arrodonit en totes les seves besants.




Espanya; 1919. Com comentaven, al inventar 
el Senyor Henry Ford la fabricació d'automovils
en cadena i expandir-se a tot el mon. També
va desembarcar a Espanya. Concretament a la 
Zona Franca del Port de Cadis. Era el 5 d'abril
de 1920.
"Spain is diferent".
 Ford treballa i fabrica. El govern Espanyol
veu una manera de fer dines rapits.
Carrega de Impostos els vehicles de combustió, fen
que un Ford fabricat a Cadis s'enquereixi, un 500%,
en comparació dels fabricats a un altre planta, fora,
 naturalment, d'Espanya. Aquest fet, va fer que
l'aventura es acaba als tres anys del seu començament.

 Amb els anys Ford, en pugna com altres marques
 americanes,  a Espanya. Aquesta vegada a unes naus 
llogades a l'Avinguda Icaria. Tot va be fins que
arriba la Guerra Civil Espanyola. La producció no
funciona, no hi ha vendes. Despres de la guerra,
 Ford fa aventures de muntatges de camions de la 
Ford Inglesa i la Canadenca pro li surten molts
 problemes polítics i energètics, Ford marcha per segona 
vegada de Espanya, trenta anys de tires i afluixes,
es han convertir en el gran fracàs involuntari.
A la tercera va la vençuda. Al 1976, sortia una
altre vegada un Ford Espanyol. Era a Valencia i
es deia Ford Fiesta. Les coses han cambiat. Are
manen les multinacionals.





MUJAL 4. FORD TT BOLQUET.




Imatges del Ford T, bolquet del Sr. Mujal.


Detall de la cabina, per davant vidre. 
Als costats una lona plegable.

Aquest camio va fer servei a les rodalies de Barcelona
fins que el Senyor Joan el va replegar, restaurant-lo.
Una de les parts mes difícils, de la restauració. la curvatura del sostre. 
El Ford T, també es va prodigar al cinema mud.
 Les persecucions amb gàngsters, era un clàssic. Laurel i Hardy
també varen ser pilots del Ford T. I com no el famos 
Charles Chaplin.
El Ford T, amb chassis allargat, es denominà, TT.
Es van fer infinitat de versions, fins hi tot de camió de bombers.
Aquest model en bolquet manual, amb maneta i engranatges,
es similar en el sistema al del Senyor Palau, tambe 
publicat en aquest Blog. Aquell un Ford A.
Gracies a colec-cionistas, com el Senyor Joan, al 
llarg d'aquests anys, es creu que queden uns 
8.000 Fort T arreu del mon. Restaurats. Una anècdota,
models com aquest, carrossat com a bolquet, a l'epoca
a les grans granges americanes i amb rodes de grossos
tacs es utilitza per treballs agrícoles. Un petit tracto.
Amb els anys el Ford A, va substituir amb honra aquest
 model.




12 d’ag. 2014

EBRO. a Fuerteventura.




El Ebro de las birras;

Tres imatges del camió que adorna la terrassa
 de la Cerveceria Gambrinus,
presses per el meu amic Cesar.





Como un camión, tambien puede ser parte de la
decoración.

10 d’ag. 2014

SANT PERE DE TORELLÓ.




Antiga Bascula de Sant Pere,
pesant un camió carregat de
caixes de fuste.




 Capital de la torneria de fuste.


Entrada al poble front la bascula.

7 d’ag. 2014

MUJAL 2. FORD TT CUBA,




Un altre Ford Model T, restaurat del Sr. Joan Mujal,   es la camioneta tonell.
També sobre un bastidor de Ford Model T, el Sr. Joan hi ha acoblat un tonell de fusta, per transport de vi.
Fen historia d'aquest vehicle, cal dir que va ser el que va revolucionar el mon del automòbil.
L'intel·ligent i Comercial Henry Ford, va idear "la" cadena de muntatge, mentre que els altres,  construïen manualment. El fet va fer que aquest vehicle, degut al seu baix cost, poques arribar pràcticament a tothom.
Durant la seva producció de 1908 a 1927, i amb les fabriques, obertes arreu del mon es varen arribar a construir 15 milions d'unitats.
El motor un quatre cilindres amb 20 CV, podia arribar a una velocitat punta de 70 kilòmetres hora, tot un èxit. El seu consum 20 litres per cent, no era problema, la benzina na be barata.
El problema, el canvi de velocitats, encara que sols en tenia dues endavant, es tenia que ser un expert, per cambiarles. El joc es tenia que fer, amb una palanca i tres pedals, inclusiu el del fre. Tot un guirigall.
La tracció era trassera i el accelerador nabe al volant.






MUJAL 1 FORD TT-AUTOBUS.




Imatges del petit autobús sobre base de Ford T i curosament restaurat per el Senyor Joan Mujal.







La carrosseria en fusta, reconstruïda,
 tot un èxit del Sr. Joan.



Els models amb allargada d'eixos pe a us 
comercial, sel nomena-be TT.


Aquest Ford Model T, carrossat com a autobus,
feia el servei de viatgers entre L'estació de la 
línia de Barcelona a Sant Joan de les Abadesses- Puigcerdà,
i el centre de la Llagosta i Montcada i Reixac.
El recorregut una línia recta de tres o quatre quilometres,
d'anada i tornada. I en sentit contrari, per la carretera
 ombrejada de plàtans fins el nucli de Santa Perpetua de Mogoda.




La nova estació de La Florida.


El Sr Joan Mujal, com el seu fill Marti
grans aficionats a la historia de Ford
i en especial amb el model T.