7 de nov. 2014

ALPENS. La carretera.




El poble d'Alpens esta situat, al nord de la comarca d'Osona, formant part de una sub-comar-que del LLuçanes, Alpens es el vèrtex d'Osona confrontant amb les comarques del Bergadá i el Ripollès.
El poble es troba a una altitud considerable, entre els 750 metres del pla d'a baix i els 1.212, al cim del Puig Cornador.


Panoràmica d'Alpens, amb el Pedraforca i les 
primeres neus al fons. 6.11.14



A meitat del segle passat i molt abans de les comunicacions entre municipis com les coneixem avui en dia, es limitaven a els  anomenats camins de ferradura,amb animals portant als seus lloms les albardes ben carregades.


Als 1870 feta la la carretera que unia Barcelona amb Puigcerdà, coneguda despres per la N 152,en pararel a la via romana ceretana, i com un arbre es varen obrin vias laterals i perpendiculars, essent una de les primeres, la de Sant Quirze de Besora a Berga, tot passant per Alpens, Borreda i Vilada. Aquesta carretera fou  coneguda com  LA PUBILLA DE CATALUNYA.







Es una carretera transversal de llevant a Ponent. L a seva historia ha tingut tres períodes ben marcats a tombant el segle.
Quan estava sense enquitranar hi va existir un servei de tartanes, a carrec de l'empresa JAPINO, de Sant Quirze de Besora. Un viatge farruc, utilitzant tota la jornada per dur el viatge.
A partir de 1927, la carretera es va enquitranar, treure alguna corba i eixamplar els trossos mes estrets. A les hores l'empresa Japino, es modernitzar establir un servei regular de passatgers amb Sant Quirze de Besora. El primer autobus que va adquirir per  cobrir la linea fou de la marque anglesa CLYDESDALE. Aquest autobus tenia una cabuda de 25 passatgers.




Aquest servei ordinari dura fins 1964, teninse que suprimir  per falta de passatgers ja que el boom automobilista dels anys 60s amb els microcoches i principalment amb el 600 havien irromput en el escenari automobilista.
Aquesta carretera nomenada BP-4654,  mantinguda en bon estat de pis pro un xic estreta per els camions i autobusus de avui en dia.


5 de nov. 2014

TRANSPORTES MODERNOS. L'accident.




Imágenes del gran accidente de Transportes Modernos.










relación de la moto con el accidente.


Detalle de los ejes de TRABOSA, con los aros
en las llantas.






3 de nov. 2014

MACK.


El Mack del Whisky.


Desde el puerto de Valencia en ruta hacia,
Barajas de Melo. En la comarca de la Acarria
concreta mente a  la destilería de Whisky de
 Hiram Walker Europa.


El trasbordo a una plataforma mas baja
para salvar los puentes.




Producto final 





2 de nov. 2014

COLL DE BELITRES.




Entre Port Bou i Cervere hi ha el Port de carretera de Belitre.
 El tren passa per sota. Aquest lloc va ser un gran embut per
 els milers de refugiats Espanyols que fugien de les tropes Franquistes.
Les Autoritat Franceses els hi barraven el pas lo que fes que es
amunteguessin en aquest petit espai, Gent, automòbils, camions
i besties.







Avui dia apart dels dos petits edificis fronterers, les Autoritats
de Franco, van erigir un monòlit que encara perdura.










Exterior del Petit edifici, en pedra de la frontera 
Espanyola. Amb un Ford Maria de la O.







Estació de Port bou.












La frontera francesa.


Estació de Cervere, els trens no passen per EL COLL:








La cadena impedeix, passar la gent a França.
Quantes hores, dies esperant amb el nen a coll.?


Fins el 9 de febrer de 1939, el comissari especial
de Cervera de La Maredna, va comptar que 
140.000 persones refugiades van travessar la 
frontera. Una mitjana de 10.000 persones dia.


Ambulància de La Creu Roja, ja en territori frances.



Al campo de La Moresca (Port-Vendres) fueron
confinados 3.000 mujeres y niños a principios de 
febrero.
Este centro de vacaciones construido en 1929,
 se puso a disposición del comite de acogida 
a los niños españoles


Imatge cami i arribada al camp de concentració
D'Argelers de la Maredna.