10 d’oct. 2014

RENAULT. Bomber.





Imatges del Camió Renault de Bombers
al Museu del Ter a Manlleu.

Camión fabricado por Renault en Francia, y carrozado por Mata-Fuegos Biosca en Barcelona, para los parques municipales de bomberos.






El morro tan peculiar de Renault.



L'escala de incendis apropiada per enganchar a un 
balco o sortint de una façana per pujar.




Els seients,com la majoria d'elements de la 
carrosseria fets en fusta. Detall del banc de darrere
el mateix que podries trovar  front  una llar
de foc a casa.


El lloc de comandament, amb el gas al mitg del
del volant, manòmetres, placa de la marca. Xapa
del Ministerio de Obras Publicas y Transporte.


Propietat del Ajuntament de Manlleu. Fabricat per
STE.ANONIME DES USINES RENAULT.
Usine de Villancourt.














7 d’oct. 2014

MACK 28 IZQUIERDO.




Imágenes del complicado viaje 
del Mack 28 de Izquierdo.
TFC.  Zaragoza a La central electrica reversible de Sallente.



Pleno invierno, con el monte nevado. Camino del Pallars.


La pala con cadenas abriendo camino, eliminando 
recodos y aplanando carretera para la comitiva.


Ya en el asfalto ????. I con el mecanismo de ladear
la pieza para salvar la montaña.
Me comenta Joan Marc, que esta curva puede ser 
entre la Plana de Mon-ras y Molinos, abans d'arribar a Capdella
a la L-503.








5 d’oct. 2014

CHEVROLET LOADMASTER.





Bonica imatge del Chevrolet Loadmaster del Senyor Joan Casellas.


Aquest camió amb motor Chevrolet de benzina, feia el 
transport de farina entre la població de Calaf i Barcelona.
Amb el temps com tot els vehicles aquesta època, es
 va cambiar el motor de benzina, per un Perkins 6 cilindres,
i un cambi de velocitats, CPM, als tallers de Maties Cornet,
Taller ubicat a la carretera de Cardona de Manresa.


3 d’oct. 2014

AUTOCAR. ENESA.




Imágenes del vuelco del camión AUTOCAR-DIESEL de Enesa.




El Autocar en un viaje anterior, enterito.








El Pegaso subiendo por la fatídica curva.


Imagen del estado del Dolly.



El motor del Dolly, con el ventilador.




De Gijon a la cuneta.






















2 d’oct. 2014

PLÁCIDO GRANDIA-RECADERO-TRANSPORTISTA.



Sant Fruitòs de Bages a Manresa.

Plàcido Grandia, pages i fill de masovers, va començar l'any 1955 a fer el servei de paqueteria i encarrècs, entre el poble de Sant fruitós de Bages i la ciutat de Manresa.
Tenia la parada a Manresa, al carrer Nou (també un temps es va dir carrer de Joan Jorba),
era el local de l agéncia Monegal, amb la qual comvinaba el transport per a Barcelona.



El primer vehicle fou un motocarro ISO, fins que l'any 1960 fou substituit, per una furgoneta DKW de plataforma baixa, comprada per 125.000 pessetes a Comercial Morros de Manresa.



Tenia la matricula B-221.805. La coberta de la furgo era de lona, que es treia i posava segons les necessitats. En aquella època molts comerços manresans no tenien vehicles propis, i es transportava des de xais fins a materials de construcció, com també gènere alimentari, com sacs de patates, sucre, farina, lligats de bacallá, igualment paquets de tabaco pel-lícules de cinema.







L'any 1966 la furgoneta es remplaçada per un camió Ebro, matricula B-477.551, i la parada a Manresa, passa per la Central de Recaderos, de la Plaça Catalunya. També, durant aquests anys, va fer el repartiment de les bombones de butano, al no haver-hi cap concessionari al poble.


L'any 1973 Plàcido Grandia cessa en l'activitat del transport i es ven el camió a Domènec Torrents Grandia.


Text i fotografies de Jaume Grandia.